Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ne. Tito učitelé zřejmě nikoliv.
5. Spolupráce třídních učitelů v procesu adaptace žáků na 6. třídu
ZŠA: S bývalými třídními učiteli žáků, se školním pedagogickým pracovištěm (SPP) tvořeného
z výchovného poradce, metodika prevence, součástí je i školní psycholog.
ZŠB: Se kolegy na druhém stupni některých předmětů. Jeden z učitelů i s bývalými učiteli žáků,
druhý učitel však nikoliv, nekontaktuje ani bývalou třídní učitelku. Dále spolupráce se školní,
případně externí psycholožkou, jeden z těchto učitelů je sám metodik prevence, sledují klima ve
třídách, podchycení náznaků patologických jevů. Neosobní spolupráce s pracovníky
z pedagogicko-psychologické poradny.
ZŠC: S veškerými učiteli, kolegy různých předmětů. Na dané škole nemají učitelé kabinety zvlášť,
mají společnou sborovnu. Spolupráce s vedením školy, výchovným poradcem, preventistou,
komunikace na hodně dobré úrovni. Školní psycholog zde není, mohou však oslovit externího
psychologa.
ZŠD: Spolupráce s psycholožkou, ředitelkou, bývalými učiteli z 1. stupně žáků současné třídy,
s kolegy jiných předmětů. Úzká spolupráce především se školní psycholožkou.
– Tentokrát bych celkově u všech škol usoudil, že jejich vzájemná spolupráce je v rámci jejich
kompetencí protektivním faktorem zvládání zátěže žáků spojeného s přechodem na druhý stupeň.
6. Vnímání důležitých informací žáků
ZŠA: Nejdůležitější je zdravotní stav žáka a informace o vážných poruchách chování.
67
ZŠB: Oba učitelé se shodují, že známkám nepřikládají velkou váhu, dále že pokládají za důležité
takové informace od žáků, které pocházejí od kolegů, především z jejich zkušeností. Jeden