Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
64
Data z první části výzkumu interpretuji jako charakteristiku třídních učitelů a školy,vyplývající
z výpovědí třídních učitelů žáků 6. tříd.
Druhou část výzkumu pak jako úroveň adaptace žáků 6. tříd a jako protektivní a rizikové
faktory zátěže spojené s přechodem z prvního na druhý stupeň vnímané žáky, vycházející
z výsledků dotazníkového šetření žáků 6. tříd.
2.3.1 Přechod na druhý stupeň ZŠ a třídní učitelé žáků 6. tříd
Ze získaných údajů od třídních učitelů žáků 6. třídz odpovědí na otázky u ZŠA a z řádně
provedených rozhovorů u ZŠB, ZŠC a ZŠD, zde uvádím charakteristiku zkoumaných třídních
učitelů žáků 6. tříd a jejich příslušných škol v 8 tematických kategoriích dat:
1. Délka praxe a třídnictví třídních učitelů
ZŠA: Délka praxe 15 let a třídnictví 13 let u jednoho učitele.
U druhého učitele délka praxe 20 let, ale třídnictví pouze 11 let.
– Oba učitelé vykazují slušnou délku praxe i třídnictví. Zatímco u prvního učitele lze usoudit, že
po dobu své pedagogické praxe jen 2 roky nebyl třídním učitelem, jinak každým jiným rokem ano,
kdežto druhý učitel má sice delší pedagogickou praxi, avšak v rámci ní třídním učitelem nebyl až
9 let. Mohlo by to například znamenat, že první učitel je o něco žádanějším třídním učitelem.
ZŠB: Jeden učitel, délka praxe 18 let a třídnictví 17. rokem, třídním učitelem je již v pořadí po 4.
Druhý učitel, délka praxe 11 let, třídnictví 9. rokem, třídním učitelem však v pořadí již po 5.
– Zde je rozdíl v délce praxe a třídnictví u obou učitelů téměř vyrovnaný, avšak lze celkově