Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zápornému číslu. Tedy pokud žák na dané škole nebyl dříve žákem, respektive pokud dříve nebyl
spolužákem svých současných spolužáků 6. třídy, uvažuji, že jde o skutečnosti, jež jsou
nejrizikovějšími faktory, proto těmto odpovědím daných otázek dávám číselnou hodnotu -2.
Pokud naopak však žák již na dané škole byl žákem po celý první stupeň ZŠ a byl již dříve
63
spolužákem (téměř) všech svých současných spolužáků 6. třídy, usuzuji, že jde spíše o neutrální
nebo jen mírně pozitivní faktory, proto těmto odpovědím daných otázek dávám pouze číselnou
hodnotu 1. Prostředním dvěma možnostem pak číselnou hodnotu -1.
Od otázky 3 jsou již v rámci nabízených možností použity vždy 4 číselné hodnoty.
Otázka 3 týkající se dřívějšího setkání s novým třídním učitelem (NU) a otázka 4 zjišťující
relativní frekvenci střídání různých učitelů na prvním stupni ZŠ (RU) souvisí s protektivními
faktory zátěže na straně školy. Proto v případě odpovědi „ano“ u těchto otázek dávám hodnotu
kladnou.
Otázky 5 – 30 již spadají do hlavní části dotazníku, která zjišťuje faktory adaptace na přechod
z prvního na druhý stupeň ZŠ. Z této části dále v rámci analýzy dat vyhodnocuji celkovou úroveň
adaptace, což udávám jako aritmetický průměr ze všech číselných hodnot odpovídajících každé
žákem zvolené odpovědi u všech těchto otázek.
Otázky 5 – 20 a 28 – 30 zjišťují faktory pozitivní adaptace, v případě odpovědi „ano“ u těchto