Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Údaje od třídních učitelů žáků 6. tříd ZŠB, ZŠC a ZŠD sice byly získávány pracněji, nicméně
kvalita průběhu tohoto získávání dat i data samotná byla bezesporu vyšší. Od těchto učitelů byly
údaje nejdříve získány již skutečným rozhovorem, z jehož průběhu jsem, vždy při vědomí
a povolení daných učitelů, pořídil hlasové záznamy. Tyto hlasové záznamy jsem následně přepsal
do písemné podoby (záznamy z rozhovorů třídních učitelů škol ZŠ B, ZŠ C a ZŠ D v písemné
podobě viz Příloha č. 3 – 4).
Abych mohl dále analyzovat a interpretovat samotné získané údaje od všech třídních učitelů žáků
6. tříd, tematicky jsem si je rozdělil.
Tímto jsem získal 8 tematických kategorií dat třídních učitelů žáků 6. tříd sloužících
k charakteristice těchto učitelů a jejich školy:
62
1. Délka praxe a třídnictví třídních učitelů
2. Typy organizačních okolností související s přechodem z prvního na druhý stupeň ZŠ
3. Příprava na žáky 6. tříd předem
4. Konání adaptačního kurzu a jiné akce spojené s adaptací žáků
5. Spolupráce třídních učitelů v procesu adaptace žáků na 6. třídu
6. Vnímání důležitých informací žáků
7. Zdroje zátěže a podpory pro třídní učitele v procesu adaptace žáků na 6. třídu
8. Učení se býti třídním učitelem
Pro zpracování dat z dotazníků žáků 6. tříd v druhé části výzkumu jsem nejdříve u každé
otázky (položky) přiřadil číselné hodnoty jednotlivých nabízených odpovědí. Obvykle jsem u
každé otázky použil 4 číselné hodnoty, -2, -1, 1 a 2. Případně jen 3 číselné hodnoty, -2, -1, 1.
V obou případech jsem zde sice nyní hodnoty seřadil vzestupně, nebylo však tomu takto v rámci