Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
rizikovým faktorem. Pokud žák již před přechodem na druhý stupeň ZŠ znal svého třídního
učitele, bude mít žák o něm větší jistotu, že již o tomto učiteli něco ví, může například lépe
vědět, co od daného učitele lze očekávat. Pokud žák již dříve zažil střídání více učitel v různých
předmětech, mohl již nabýt zkušenosti s více různými typy osobností.
H4. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ významně
pozitivně ovlivňují dostupné pociťované zdroje sociální opory. – Sociální opora, tedy opora lidí,
je protektivním faktorem zvládání zátěže. Ve svém výzkumném vzorku zjišťuji, které zdroje
sociální opory pozitivně ovlivňují celkovou adaptaci více a které méně.
H5. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ je vyšší,
čím vyšší je stupeň pociťované opory těchto žáků ze strany učitelů a školy. – Pociťovaná
podpora ze strany učitelů a školy je protektivním faktorem zvládání zátěže ze strany školy. Čím
je tato podpora vyšší, tím má žák vyšší předpoklady pro úspěšnější zvládání zátěže spojeného
s přechodem z prvního na druhý stupeň ZŠ.
H6. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ významně
negativně ovlivňují pociťované zdroje obav v souvislosti s daným přechodem. – Obava nebo
strach je negativní emoce, která může prohlubovat zátěž, případně být rizikovým sociálním
faktorem zátěže. Obdobně jako u H4., ve svém výzkumném vzorku zjišťuji, které zdroje obav