Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
stihla vyplnit do 20 minut.
Kromě výběru a realizace výše uvedených metod jsem také formuloval a zdůvodnil
následujících 7 výzkumných hypotéz:
H1. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ je nižší u
městských (větších) škol než u vesnických (menších škol). – Čím je škola větší, tím více žáci
mohou v dané škole pociťovat anonymitu, být méně v osobním kontaktu s učiteli, či mít obavy
z nového velkého prostoru. Čím je škola naopak menší, vesnické školy, tím více žáci mohou
sebe v rámci školy vnímat v rámci užšího komplexu a pociťovat větší míru sounáležitosti.
H2. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ je vyšší
u dívek než u chlapců. – V souvislosti se zvládacími (copingovými) strategiemi ve srovnání u
mužů a žen, potažmo chlapců a dívek, ženy například vyhledávají více sociální oporu a také je
jim více poskytována, což může být účinné v situaci obav z nadcházející změny a vyrovnání se
s ní (Křivohlavý, 2009).
58
H3. Úroveň celkové adaptace u žáků 6. tříd na přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ se liší
v závislosti na organizačních okolnostech souvisejících s tímto přechodem (typy organizačních
způsobů přechodů, dřívější setkání žáka s jeho současným třídním učitelem, zkušenost žáka
s vyučováním různými učitelů v různých předmětech). – Pokud žák s přechodem na druhý
stupeň ZŠ přichází do neznámého prostorového a sociálního prostředí, může to být pro něj