Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
jakékoliv jiné odpovědi, než je mezi předem nabízenými.
Při otevřené otázce nejsou předem nabízeny žádné konkrétní odpovědi, zjišťují se tím širší
informace.
Jelikož interview díky přímému kontaktu výzkumníka s respondentem umožňuje v kladení otázek
jistou volnost a pružnost, dává se v něm přednost otevřeným otázkám před uzavřenými.
Výzkumník může během interview otázku přeformulovat. Pokud se mu zdá, že respondent
neodpověděl dostatečně, může požádat o vysvětlení své odpovědi, případně může klást dodatečné
otázky (Gavora, 2010). Ferjenčík (2000) označuje původně formulované otázky za primární
a další otázky za sekundární.
Ve svém výzkumu jsem za výchozí zvolil právě otázky otevřené, které jsem případnými
dodatečnými otázkami doplňoval.
Interview je vhodná metoda pokud hledáme bezprostřední osobní nebo důvěrné odpovědi. Pro
větší „otevření“ respondenta je právě jeho osobní kontakt s výzkumníkem důležitým
předpokladem. Ten by měl být totiž zárukou pravdivých a dostatečných odpovědí.
Prostředí, kde uskutečňujeme interview, musí být tiché a podle možností oddělené od jiného dění.
Mělo by však být také kulturní. Ve škole bývají nejlepšími prostředími například kabinet, klub,
prázdná třída, případně školní jídelna (Gavora, 2010). Své interview jsem s třídními učiteli
zrealizoval v prázdné třídě nebo kabinetě.
Obvykle rozlišujeme 3 druhy interview:
Strukturované interview. Otázky jsou zde dané pevně. Jeho vedení je z časového hlediska