Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
jako ZŠ D, kde jsem již zcela bez problému získal přízeň od třídních učitelů žáků 6. tříd, kteří
byli od počátku ochotni se mého výzkumu účastnit zcela podle mé prosby.
První část sběru dat se konala v období září – listopad 2017, kdy jsem postupně osobně
podle domluvy s konkrétními třídními učiteli žáků 6. tříd navštívil školy ZŠ C, ZŠ B a ZŠ D.
Tito učitelé již věděli o otázkách, které jim budu pokládat a na které budou odpovídat v rámci
rozhovoru, a že z časové úspory bude pořízen z tohoto rozhovoru hlasový záznam, který
následně přepíši do textové podoby, tuto textovou podobu ještě zašlu jim ke schválení a
52
nakonec bude veškerý hlasový záznam zcela vymazán. Také jsem zmínil, že jejich jména ani
pohlaví v mém výzkumu zahrnuta nebudou.
Před samotným pokládáním otázek jsem pouze chtěl, aby mi uvedli délku své praxe, a po
kolikáté již mají na starost třídnictví. Poté, průměrně zhruba v rámci 20 minut, byly pokládány
a bylo odpovídáno na následujících 8 hlavních otázek:
1. Jak probíhá přechod žáků do 6. třídy na vaší škole, případně jaké s tím máte zkušenosti?
2. Jakou máte zkušenost s přípravou třídního kolektivu na nově příchozí žáky, případně
seznámením nových žáků předem se školou?
3. Jak se připravujete na novou třídu, případně jaké máte zkušenosti se žáky, kteří jsou pro
vás noví?
4. Jakou máte zkušenost s adaptivními kurzy na začátku 6. tříd?
5. S kým spolupracujete v procesu adaptace žáků na 6. třídu a jak?
6. Které informace o žácích považujete za důležité?
7. Co nebo kdo je zdrojem podpory či zátěže pro učitele v procesu adaptace žáků na 6. třídu?