Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
část žáků třídy na druhý stupeň přichází z jiných škol a část žáků třídy je stávajících.
K organizaci přechodu bych zde ještě rád dodal výčet některých obecných doporučení,
která by mohla pomoci předcházet rizikům přechodu žáků z prvního na druhý stupeň ZŠ
(http://zsvaclavahavla.cz):
• kontakt a konzultace třídního učitele 1. stupně s budoucím učitelem 2. stupně
• osobní setkání žáků s budoucím učitelem 2. stupně
• předání zkušeností učitele 1. stupně budoucímu učiteli 2. stupně s daným kolektivem žáků
Budova školy A
Budova školy B
třída 5. A
třída 6. A
Budova školy A
Budova školy B
třída 5. A
třída 6. B
48
• upozornění na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní tempo
a specifika
• upozornění na případné problematické rodinné prostředí každého žáka
• používat metody práce a vzdělávací postupy 2. stupně již alespoň v některých předmětech
5. ročníku
• během 5. ročníku průběžně připravovat na více vyučovacích hodin, nové předměty, přesuny
do odborných pracoven a střídání různých a nových učitelů
• tolerantnější hodnocení a individuální přístup učitelů nových předmětů
• příprava třídního kolektivu na nově příchozí žáky
• návštěvy dětí z jiných škol (například z vesnic) za účelem jejich seznámení se se školou
a s budoucím kolektivem žáků
• realizace adaptačních kurzů žáků na začátku 6. ročníku
• zájem bývalého učitele z 1. stupně o úspěchy i neúspěchy dětí
• v případě, že škola má školního psychologa, úzká spolupráce třídního učitele s ním,
popřípadě s jinými podpůrnými pedagogickými, psychologickými či speciálně
pedagogickými pracovníky školy