Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

výstupů spadající do oblasti geografického vzdělávání v RVP na 1. a na 2. stupni ZŠ bych 

rád  schematicky  uvedl  skutečnost,  pomocí  které  bych  v podstatě  vyobrazil,  že  zásada  od 

konkrétního k abstraktnímu, která ještě na 1. stupni dodržena byla, je na 2. stupni „dodržována“ 

přesně opačně, tedy nesprávně, a tood abstraktního ke konkrétnímu. 

Na 1. stupni se tedy správně začíná od nejkonkrétněji pojatého tématu po nejabstraktnější téma, 

a to takto: 

Domov – Česká republika – regiony světa – Země – vesmír. 

Oproti tomu na 2. stupni je to svým způsobem přesně opačně. Začíná se nejabstraktněji pojatým 

tématem a končí se u nejkonkrétněji pojatého tématu: 

Vesmír – Země – regiony světa – Česká republika – domov. 

44 

Přestože je toto příklad pouze z jednoho vzdělávacího oboru, jistě by se našlo i více podobných 

příkladů  porušujících  didaktické  zásady  také  v jiných  vzdělávacích  oborech,  a  to  nejen 

u didaktické zásady názornosti. 

Jednoduše  bych  tedy  shrnul,  že  nedodržování  právě  třeba  tak  důležité  didaktické 

zásady, jako je zásada od konkrétního k abstraktnímu, která je ověřena zkušenými odborníky 

v praxi,  rozhodně  může  být  i  stěžejním  rizikovým  faktorem  přechodu  z 1.  stupně  na  2. 

stupeň ZŠ na straně školy, především z hlediska procesu učení dítěte. 

Tato  problematika  v rámci  mého  výzkumu  souvisí  hlavně  s mými  výzkumnými 

otázkami 22 a 294, z dotazníku pro žáky 6. tříd, v nichž zjišťuji obavy z učiva („z učení“) a pocit 

zvládání učiva, tedy zda žák usuzuje, že na počátku 2. stupně ZŠ učivo zvládá nebo nikoliv. 

Témata, do kterých materiál patří