Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
výstupů spadající do oblasti geografického vzdělávání v RVP na 1. a na 2. stupni ZŠ bych
rád schematicky uvedl skutečnost, pomocí které bych v podstatě vyobrazil, že zásada od
konkrétního k abstraktnímu, která ještě na 1. stupni dodržena byla, je na 2. stupni „dodržována“
přesně opačně, tedy nesprávně, a tood abstraktního ke konkrétnímu.
Na 1. stupni se tedy správně začíná od nejkonkrétněji pojatého tématu po nejabstraktnější téma,
a to takto:
Domov – Česká republika – regiony světa – Země – vesmír.
Oproti tomu na 2. stupni je to svým způsobem přesně opačně. Začíná se nejabstraktněji pojatým
tématem a končí se u nejkonkrétněji pojatého tématu:
Vesmír – Země – regiony světa – Česká republika – domov.
44
Přestože je toto příklad pouze z jednoho vzdělávacího oboru, jistě by se našlo i více podobných
příkladů porušujících didaktické zásady také v jiných vzdělávacích oborech, a to nejen
u didaktické zásady názornosti.
Jednoduše bych tedy shrnul, že nedodržování právě třeba tak důležité didaktické
zásady, jako je zásada od konkrétního k abstraktnímu, která je ověřena zkušenými odborníky
v praxi, rozhodně může být i stěžejním rizikovým faktorem přechodu z 1. stupně na 2.
stupeň ZŠ na straně školy, především z hlediska procesu učení dítěte.
Tato problematika v rámci mého výzkumu souvisí hlavně s mými výzkumnými
otázkami 22 a 294, z dotazníku pro žáky 6. tříd, v nichž zjišťuji obavy z učiva („z učení“) a pocit
zvládání učiva, tedy zda žák usuzuje, že na počátku 2. stupně ZŠ učivo zvládá nebo nikoliv.