Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
může zeptat, pokud něčemu nerozumí a že se alespoň některému z učitelů může svěřit, má-li
nějaké trápení.
Kottkamp, Mulhern a Hoy (1987, in Mareš, 2001) vymezují následující klíčové faktory
sociálního klimatu:
1. ředitelovo vstřícné a direktivní (přikazující) chování vůči učitelům,
2. zaujetí učitele pedagogickou prací, frustrovanost učitelů,
3. učitelovo přátelské chování ke kolegům.
Na základě těchto faktorů je možné usuzovat, nakolik je klima školy otevřené či uzavřené.
Otevřené klima školy se projevuje vzájemnou důvěrou, zaujetím učitele pro pedagogickou
práci. Ředitel školy jde svým podřízeným osobním příkladem, učitelé s vedením školy
spolupracují, navzájem si také pomáhají. Pravidla chodu školy jsou srozumitelná a trvalá,
povinnosti lidí a jejich potřeby jsou citlivě vyvažovány. Chování učitelského sboru je otevřené
a upřímné.
Roesler, Midgley a Urdan (1996, in Mareš, 2001) tvrdí, že způsob pedagogické práce
se odvozuje od toho, jak škola chápe smysl výchovy a vzdělávání, žákovský úspěch, tedy které
cíle si daná škola klade. Tyto cíle mohou mít dvojí charakter:
1. dosažení dokonalosti u žáků prostřednictvím pečlivě vybraných úkolů (skutečně jde o rozvoj
žáka),
2. dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům (jedná se o sociální srovnávání
schopnosti žáků či soupeření mezi žáky o postavení ve třídě).
V obou případech žáci jinak vnímají pojetí školní úspěšnosti, tedy jinak hodnotí své úspěchy
a neúspěchy. Pocity nejistoty ve škole, nespokojenosti se školou, frustrace z hodnocení nebo
zpochybňování sebepojetí jsou častější v případě druhém. V tomto pojetí však nejde tedy