Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Stěžejní pro mou diplomovou práci je tedy přechod mezi vzdělávacími úrovněmi 1 a 2 (tedy 

mezi  primárním  a  nižším  sekundárním  vzděláváním)  v rámci  jedné  instituce,  která  je 

v České republice základní škola

Podle Walterové (2011) tento přechod, včetně přechodů z rodinné výchovy do školy a mezi 

jinými  vzdělávacími  úrovněmi,  má  zásadní  význam  a  systémový  charakter  pro  většinu 

40 

vzdělávacích systémů. Tím, že však přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ probíhá v rámci 

jedné instituce (ZŠ), lze ho označit za systémový přechod. Jelikož probíhá „pod střechou“ 

jedné základní školy, bývá označován za skrytý a výzkumně opomíjený

V rámci  školního  vzdělávání  je  přechod  mezi  vzdělávacími  úrovněmi  1  a  2  charakteristický 

věkem okolo 11 let ve většině vzdělávacích systémů, přičemž obvykle bývá rovněž přechodem 

do  jiné  školní  instituce.  Z mnoha  důvodů  je  totiž  považován  za  hlavní  mezník  povinného 

vzdělávání určeného veškeré populaci a za stěžejní situaci z hlediska vzdělávací dráhy žáka. 

Oba stupně se totiž liší organizací, ale také povahou kurikulai způsobem vyučování a učení 

žáků (Walterová a Greger, 2011). 

5.  Faktory zátěže na straně školy 

Za  východisko  této  kapitoly  je  považován  především  přechod  z prvního  na  druhý 

stupeň ZŠ jako soubor faktorů zátěže a jako výzva tohoto přechodu pro adaptaci dětí

Dále je rovněž klíčové podotknout, že v rámci psychologické povahy, zmiňované v předchozí 

kapitole jako jeden z problémových hledisek přechodu, je zde podstatné především vývojové 

Témata, do kterých materiál patří