Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Stěžejní pro mou diplomovou práci je tedy přechod mezi vzdělávacími úrovněmi 1 a 2 (tedy
mezi primárním a nižším sekundárním vzděláváním) v rámci jedné instituce, která je
v České republice základní škola.
Podle Walterové (2011) tento přechod, včetně přechodů z rodinné výchovy do školy a mezi
jinými vzdělávacími úrovněmi, má zásadní význam a systémový charakter pro většinu
40
vzdělávacích systémů. Tím, že však přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ probíhá v rámci
jedné instituce (ZŠ), lze ho označit za systémový přechod. Jelikož probíhá „pod střechou“
jedné základní školy, bývá označován za skrytý a výzkumně opomíjený.
V rámci školního vzdělávání je přechod mezi vzdělávacími úrovněmi 1 a 2 charakteristický
věkem okolo 11 let ve většině vzdělávacích systémů, přičemž obvykle bývá rovněž přechodem
do jiné školní instituce. Z mnoha důvodů je totiž považován za hlavní mezník povinného
vzdělávání určeného veškeré populaci a za stěžejní situaci z hlediska vzdělávací dráhy žáka.
Oba stupně se totiž liší organizací, ale také povahou kurikulai způsobem vyučování a učení
žáků (Walterová a Greger, 2011).
5. Faktory zátěže na straně školy
Za východisko této kapitoly je považován především přechod z prvního na druhý
stupeň ZŠ jako soubor faktorů zátěže a jako výzva tohoto přechodu pro adaptaci dětí.
Dále je rovněž klíčové podotknout, že v rámci psychologické povahy, zmiňované v předchozí
kapitole jako jeden z problémových hledisek přechodu, je zde podstatné především vývojové