Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
studenty pro účast na školních aktivitách, pevné a jasné normy a pravidla související
s disciplínou.
2. Sociální a kulturní charakteristiky školy, což obnáší pocit komunity mezi učiteli, žáky a
zaměstnanci školy, pozitivní očekávání učitelů a vysoká úroveň vnímané osobní zkušenosti
mezi učiteli.
3. Charakteristiky vyučování, jež pojímají tlak na výkon a důraz na jasné výukové cíle.
Podle Andermana (2002, in Walterová, 2011) na základě údajů z výzkumu shrnuje, že prožitek
sounáležitosti se školou je spojen s lepšími školními výsledky i lepším zvládáním problémů a
změn v souvislosti obdobím dospívání.
Na závěr této kapitoly by ještě bylo vhodné shrnout, že nejen výzkumníci, ale také
učitelé i rodiče si postupně začínají uvědomovat, že žák nežije jen v mikroklimatu „své“ třídy,
tráví také svůj život v konkrétní škole a učí se tzv. skrytému kurikulu. To zahrnuje sociální
zážitky a životní zkušenosti ze styku s učiteli, vedením školy, spolužáky (stejně starými,
staršími i mladšími), které si žák fixuje a odnáší do života. Pokud škola dokáže navodit příznivé
sociální klima, udělá mnoho pro rozvoj žákovy osobnosti. Na druhou stranu, škola, jež se
vyznačuje ohrožujícím sociálním klimatem, může žákovu osobnost negativně poznamenat.
43
5.2 Kurikulum
Od výše zmíněného skrytého kurikula se zde dostávám ke skutečnému kurikulu.
Kurikulum v rámci podkapitoly faktory zátěže na straně školy stručně zmiňuji, protože bych