Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– 7 až 15 – 16 let. Naše základní vzdělávání je do struktury současných vzdělávacích systémů
trvale mezinárodně začleněno. Odlišnost však spočívá s organizačním řešením, neboť
v rámci formování vzdělávacích systémů se pro jednotlivé existující typy vzdělávacích institucí
hledaly přechody a skládaly se do navazujících stupňů za účelem vytvoření podmínek
umožňujících plynulý přechod k vyšším stupňům vzdělávání.
Přechody mezi stupni, případně institucemi, jsou spojené se souborem problémů, jistě nejen
organizačních. Tyto problémy jsou povahy psychologického, sociálního, ale i pedagogického
(Walterová a Greger, 2011).
Kvůli rozmanitosti vzdělávacích systémů, odlišnostem jejich struktury a typů škol, byla
jako východisko srovnávání použita právě klasifikace ISCED, jež rozlišuje 7 úrovní
vzdělávání, z nichž jsou pro tuto diplomovou práci důležité především:
úroveň 1 primární vzdělávání (ISCED 1) odpovídající prvnímu stupni ZŠ
a úroveň 2 nižší sekundární vzdělávání (ISCED 2) odpovídající druhému stupni ZŠ.
Úroveň 3 vyšší sekundární vzdělávání (ISCED 3) pak již odpovídá střední škole (SŠ).
Mohlo by se zdát, že v rámci jedné instituce jsou běžně slučovány úrovně 2 a 3, tedy nižší a
vyšší sekundární vzdělávání pod jednotným sekundárním vzděláváním. Tomu by však u nás
odpovídal jen speciální případ sloučení nižšího a vyššího gymnázia, v rámci osmiletého
gymnázia.
Povinné základní vzdělávání ale obsahuje primární vzdělávání (první stupeň ZŠ) a nižší
sekundární vzdělávání (druhý stupeň ZŠ). Obě tyto úrovně náleží instituci základní škola (ZŠ).