Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kontext, případně také jednotlivci či instituce, které jsou dítěti oporou.
Můžeme zde rozlišit dva typy faktorů, které usnadňují zvládání zátěže. Jsou jimi vnitřní
a vnější zdroje zvládání zátěže. (Mareš, 2001)
Za vnitřní zdroje, které mívají pro zvládání klíčový význam, lze považovat především:
35
Odolnost dítěte (resiliency). Můžeme ji považovat za úspěšné adaptování (chápané v celé šíři
jako schopnost, proces i výsledek), jež nastalo i přes okolnosti, které pro jedince představují
náročnou výzvu či ohrožení (Garmezy a Masten, 1991, in Mareš, 2001), případně jako
schopnost pružně se vrátit do původního stavu (Patterson, 1995, in Mareš, 2001). Uvádějí se tři
základní zdroje odolnosti u dětí, kterými heslovitě jsou: mám, jsem a mohu dokázat (Grotberg,
1995, in Mareš, 2001)
Optimismus neboli optimistický způsob vysvětlování příčin úspěchů a neúspěchů. Vychází
z výkladu, že osobní úspěchy jsou chápány jako záležitosti osobní, niterné a trvalé. Kdežto za
neúspěchy a nepříznivé jevy jsou považovány záležitosti vnější, výběrové či dočasné
(Stuchlíková, 2005).
Naděje. Bývá chápána jako cílově zaměřené kladné očekávání. Její součástí je smysl jedince
pro úspěšné stanovení odpovídajících cílů v minulosti, přítomnosti i budoucnosti (tzv. agentura)
a jedincem vnímaná schopnost vytvářet úspěšné plány činnosti k dosažení těchto cílů (Snyder,
1994, in Mareš, 2001).
Vnímaná kontrola a řízení (perceived control), která je vymezená jako přesvědčení, že člověk
určuje své vlastní vnitřní stavy a své chování, ovlivňuje své prostředí a je schopen dosáhnout