Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
například luxování.
Mezi únikové mechanismy patří také negativismus. Jedná se o techniku vzdorovitosti. Dítěti
může poskytovat jistou míru ochrany proti dospělým, kteří ho přehlížejí, vnucují mu
bezohledně své názory, požadavky, případně omezují jeho samostatnost či ohrožují jeho
důstojnost. V takové situaci dítě v podstatě mnohdy riskuje, že bude potrestáno, za účelem
zachování si svého názoru či postoje, alespoň do určité míry (Čáp a Mareš, 2001).
V souvislosti s adaptačními technikami bych ještě zmínil tzv. obecný adaptační
syndrom, o kterém se zmiňuje Stuchlíková (2005), který souvisí s psychosomatikou. Jde o
reakci na působení mimořádné zátěže, tedy na stres. Tento syndrom popsal Hans Selye.
Na počátku tohoto syndromu je poplachová reakce, při níž dochází k přípravě na zvládnutí
zátěže díky vyplavení hormonů.
Projevuje se například zúžením cév v kůži (aby tělo v případě zranění nekrvácelo), zrychlením
tepu srdce, dechu, snížením napětí trávicího traktu, rozšířením zornic či husí kůží. (Praško,
Prašková, 2001)
Je-li tato počáteční reakce nedostačující, dochází k fázi rezistence, během níž je organismus
připravován na dlouhodobé vzdorování stresu. (Stuchlíková, 2005)
Podlehne-li organismus stresoru, může dojít až k jeho vyčerpání a hroutí se. Při takovém stavu
se projevují například příznaky deprese, případně smrtí. (Křivohlavý, 2009)
Zmíněné obranné mechanismy či techniky běžně mívají různou podobu či formu.
Obranné mechanismy tedy mohou být adaptivní či adaptivnější, méně adaptivní či