Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Sociální adjustacipak chápe jako vztah jedince k druhému jedinci v rámci skupiny. 

Dojde-li  v procesu  přizpůsobování  k jistému  selhání,  lze  takovýto  jev  označit  jako 

maladaptaci, případně maladjustaci

Charvát (1969) pod pojmem maladaptace rozumí nemoc z adaptace, přičemž vidí příčinu této 

nemoci  v rostoucí  složitosti  společenského  prostředí.  V této  souvislosti  se  lze  také  setkat 

s pojmem stres. 

Podle Řezáče (1998) se jedná o  neadekvátní průběh přizpůsobování se okolí. Jedinec, který 

podléhá maladaptaci, přitom do svého okolí vyvolává jisté varovné signály

1. Vnitřní nevyváženost. Jde pouze o jednostranné přizpůsobování. 

2. Neadekvátnost citové reakce. Tato reakce ve většině případů slouží k vlastní obraně jedince. 

Tyto neadekvátní projevy obrany, nebo také útoku či někdy naopak úniku, však okolí vnímá 

spíše negativně. 

3. Neadekvátní poznávání. 

4. Neadekvátní volní regulace. Jedná se zejména o pesimismus či negativismus. 

Do této kapitoly bych v souvislosti s adaptací zahrnul především adaptační techniky

neboli také přizpůsobovací techniky nebo metody či mechanismy, a to zejména v případě dětí

Jelikož se jedná o způsoby obrany vlastního ega či vlastního Já, můžeme o těchto technikách 

pojednávat jako o obranných mechanismech. Obvykle jde o naučené, ale také vrozené znaky, 

jejichž cílem bývá zmírnění emočního vypětí především v důsledku neuspokojování potřeb, ale 

také při pocitu viny či úzkosti. 

30 

Za  vývojově  základní  obranné  mechanismy  lze  většinou  považovat  agrese  či  útok  a  únik. 

Významnými obrannými mechanismy u dětí jsou však například také projekce, identifikace, 

kompenzace, racionalizace; izolace, regrese či negativismus. První čtyři zmíněné lze považovat 

Témata, do kterých materiál patří