Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sociální adjustacipak chápe jako vztah jedince k druhému jedinci v rámci skupiny.
Dojde-li v procesu přizpůsobování k jistému selhání, lze takovýto jev označit jako
maladaptaci, případně maladjustaci.
Charvát (1969) pod pojmem maladaptace rozumí nemoc z adaptace, přičemž vidí příčinu této
nemoci v rostoucí složitosti společenského prostředí. V této souvislosti se lze také setkat
s pojmem stres.
Podle Řezáče (1998) se jedná o neadekvátní průběh přizpůsobování se okolí. Jedinec, který
podléhá maladaptaci, přitom do svého okolí vyvolává jisté varovné signály:
1. Vnitřní nevyváženost. Jde pouze o jednostranné přizpůsobování.
2. Neadekvátnost citové reakce. Tato reakce ve většině případů slouží k vlastní obraně jedince.
Tyto neadekvátní projevy obrany, nebo také útoku či někdy naopak úniku, však okolí vnímá
spíše negativně.
3. Neadekvátní poznávání.
4. Neadekvátní volní regulace. Jedná se zejména o pesimismus či negativismus.
Do této kapitoly bych v souvislosti s adaptací zahrnul především adaptační techniky,
neboli také přizpůsobovací techniky nebo metody či mechanismy, a to zejména v případě dětí.
Jelikož se jedná o způsoby obrany vlastního ega či vlastního Já, můžeme o těchto technikách
pojednávat jako o obranných mechanismech. Obvykle jde o naučené, ale také vrozené znaky,
jejichž cílem bývá zmírnění emočního vypětí především v důsledku neuspokojování potřeb, ale
také při pocitu viny či úzkosti.
30
Za vývojově základní obranné mechanismy lze většinou považovat agrese či útok a únik.
Významnými obrannými mechanismy u dětí jsou však například také projekce, identifikace,
kompenzace, racionalizace; izolace, regrese či negativismus. První čtyři zmíněné lze považovat