Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vypustit především některé situace u dětí a mladistvých v sociálně zanedbaných rodinách, kde
může jít především o hladovění v důsledku nedostatku potravy.
Děti a mladiství jsou u nás mnohem častěji zatěžováni zejména při uspokojování
sociálních potřeb v sociálních kontaktech, které mohou vznikat v rodině nebo dětských
kolektivech.
V rodině může jít o agresivní chování k dětem, jejich nepřiměřené trestání a omezování či jejich
zanedbávání. Může se jednat také o zátěž způsobenou dlouhodobým konfliktem mezi rodiči,
včetně jejich případného rozchodu, nebo celkovou nefunkčností rodiny. Významným rizikem
pro dítě však může být také nedostatek projevované emoční vřelosti.
27
Závažným problémem v rámci výchovy se může stát především právě zanedbaná výchovná
funkce rodiče vůči dítěti. Důležité je vytvářet dítěti vzor pro chování, jenž v dané společnosti
bude funkční, což zahrnuje také především poskytování rad při řešení jeho vlastních problémů.
Zároveň však také usměrňovat nežádoucího chování dítěte, ne však pouze trestáním za toto
nesprávné chování, ale raději dítěti jen zdvořile poskytnout informace a dát mu najevo
nespokojenost s jeho chováním.
Právě nedostatečný zájem rodičů o sociální a osobní vývojové problémy dítěte bývá totiž jednou
z nejvýznamnějších zátěží dětského věku a dospívání. Za tyto vývojové problémy obvykle stojí
tělesné a duševní změny, ale především také související nové sociální situace a společenské
role, do kterých dospívající dítě nevyhnutelně vstupuje.