Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
za aktivní, svým způsobem odvozené od agrese, zbylé tři představují jisté formy úniku a
můžeme je označit za pasivní.
Agresemůže mít podobu fyzického násilí či emociálního výbuchu vzteku, může mít však
i relativně mírnější formu, například škádlení, ale i třeba ironie. Pokud například učitelé, rodiče
nebo i vrstevníci ironizují dítě, může se ho takové jednání dotýkat i velice bolestně a může mít
na dítě i ničivější důsledky než přísný trest.
Do určité míry může být agrese společnosti tolerována, například ve sportu, v dobrodružné
četbě či filmu.
Někdy se agrese může přesunout na jinou osobu, kdy si jedinec „vylévá vztek“ na někom jiném.
Za jiných okolností se může obrátit proti vlastní osobě, kdy například dítě obviňuje samo sebe,
případně se tluče do hlavy, a podobně. Tento projev bývá obvykle důsledkem přísné výchovy.
Často bývá také agrese u dětí, ale částečně i u dospělých, přeměněna v upoutávání pozornosti
a egocentričnost. Například u větších dětí a mladistvých se může projevovat upoutávání různým
křikem, vyrušováním, nekázní, ale také kouřením či krádežemi, případně i smíchem, mluvením,
apod. Mnohdy tato technika bývá důsledkem ztráty dřívější pozornosti, např. po narození
sourozence.
Při projekci obvykle dítě svádí vinu na někoho jiného, případně na obecné vnější podmínky.
Například kontakt s alkoholem dítěte či mladistvého může být odůvodněn tím, že za to mohou
jeho vrstevníci, případně rodiče, kteří jsou s ním v kontaktu běžně, přičemž se snaží zbavovat