Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zcela zamítnuté, a považovat naprosté odloučení se od jistých zdrojů, jež by hrozící konflikty
přenášely či zbavení se jistých jejich nežádaných příčin, a tím tak dítě zcela uchránit před
obávaným prostředím. Nadměrná ochrana dítěte rodiči je vlastně rozporuplná a pro dítě spíše
představuje jen další zátěž, jež se ne zrovna příznivým způsobem dokáže projevit především
v období, kdy se dospívající odpoutává od rodičů.
V souvislosti s případným podpůrným působením rodičů na děti je také velice potřebné brát
zřetel na skutečnost, že jisté sociální prožívání v rámci dětských skupin vlastně svým způsobem
rovněž napodobuje sociální prožívání ve společnosti. Z jiného pohledu, chování dětí bývá
28
projevem vzorů chování rodičů. Děti a mladiství však své špatné chování nedokáží učinit
natolik společensky přijatelným, a tím i tolerovaným.
V každém případě lze shrnout, že děti od svých rodičů potřebují cílené výchovné působení,
pokud v dospívání nemají být zatíženy více, než by bylo zapotřebí, především vlivem nejistoty
ve svém osobním i společenském životě, což by mohlo být důsledkem neschopnosti se
rozhodnout, jež by mohlo vést až ke společensky nezdravému jednání.
V rámci školního a dětského kolektivu je tedy pro většinu nadměrné až nezdravé zátěže
nezbytná pozitivní podpora rodičů, a to prostřednictvím rady, případně i její doplněním