Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konkrétními příklady (Tyrlík, 2012).
Mareš (2001) vykládá v souvislosti se zátěžovou situací u dětí o souboru závažných
procesů ve společnosti, což označuje jako psychosociální stres. Pod tímto psychosociálním
stresem se chápou psychologické procesy, které vyplývají ze sociálních faktorů (společenských
okolností). Jde o procesy závislé na společnosti a zároveň ve společnosti zakotvené, jež
zpravidla způsobují mnohé rušivé projevy jako procesy rozmrzelosti či úzkosti. To je možné
rovněž z hlediska současného pojetí označit jako subjektivní či psychologický distres.
Psychosociální stres ve své podstatě také způsobuje neschopnost jedinec, aby zamezil procesům
vnímání, zapamatování či představování si přítomnosti zátěžové situace, jež mohou ve
skutečnosti, případně pouze v jedincově fantazii, zásadním způsobem přibývat, případně
mohou oddalovat stavy, které jsou jedincem oceňované či potřebné. (Kaplan, 1996)
Zmíněným subjektivním distresem můžeme mít tedy na mysli jistou zkušenost
s neuspokojováním potřeb. Za zátěžové situace či okolnosti lze považovat jednak vlastní
znevýhodňující vlastnosti či chování jedince, jednak také jednání jiných osob, jež daného
jedince zatěžuje. Případně také znevýhodňující výsledky společného jednání jedince a jiných
osob zároveň.
Psychologický distres však dále také závisí na skutečnosti, jakým způsobem daný jedinec vnímá
a kognitivním, ale také emotivně hodnotícím způsobem on sám dané okolnosti vykládá. A to