Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zátěží, ale nemusí. Z jiného pohledu se určitá situace může jevit jako výzva, nebo ohrožení.
U obou z těchto uvedených případů hraje totiž role otázka subjektivního zhodnocení, v němž
poměřujeme nároky situace a své možnosti zvládnout ji.
Pod výrazem stres lze uvažovat vlivy z prostředí, přesněji označované jako stresory, jinak také
definované jako podmínky či okolnosti, které se u jedince vyskytují a způsobují mu zátěžové
situace. Ty mohou být negativní (způsobují distres, např. prožívání úmrtí blízkého člověka),
ale i pozitivní (způsobují eustres, např. rozechvění se při spatření milované osoby). Kromě
těchto stresorů rozumíme výrazem stres také i vnitřní stavy těmito stresory vyvolány, jde o
stavy fyziologické (zrychlení frekvence dýchání, bušení srdce, zvýšení svalové práce, křečové
stavy svalstva, atd.), případně psychofyziologické (pocity vyčerpání, chronická únava, atd.).
(Čáp a Mareš, 2001)
26
Vlivem stresorů dochází rovněž ke změnám emočním (výkyvy nálad, citové ochladnutí, atd.),
kognitivním (poruchy poznávání, narušení usuzování, zkreslení vnímání, atd.) i celkově
v chování (změna chování k ostatním lidem i k sobě, ztráta chuti k jídlu či nechutenství nebo
naopak přejídání, snížení výkonu, atd.) (Machač, Machačová a Hoskovec, 1985).
Přestože již budeme uvažovat zátěž či stres pouze u dětí, stále však, stejně jako
u dospělého, i u dítěte platí, že povaha zátěže může být negativní, ale i pozitivní. Tato negativní
či pozitivní povaha zátěže přitom závisí na skutečnosti, jak se dítě a danou zátěží dokáže