Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
přestává být cílem a stává se již spíše prostředkem pro dosažení budoucích možností.
Typickým projevem pubescenta ve školním prostředí je kritičnost k učitelům, jež je již naprosto
přirozeným výrazem jeho nových kompetencí, jelikož už pouhou formální nadřazenou roli
učitele neakceptuje. V této souvislosti starší žák obvykle přijímá jen to, co je pro něho důležité
a čeho si váží. Ačkoliv učitel již v tomto vývojovém období nemá tolik automatické výsadní
postavení, i tak může být autorita akceptována, avšak spíše díky učitelových pozitivních
vlastností a chování, nikoliv jen institucionálně, protože „on je učitel a já žák“. Právě pokud
učitelé svou nadřazenost a autoritu nezdůrazňují, tím spíše je oceňují.
Z pohledu pubescenta je význam role učitele dán především jeho vztahem k výuce. Od učitele
je požadováno, aby byl schopen vhodně vysvětlit látku, a tím tak usnadnil orientaci a snížil
nejistotu, jež by byla určena nahromaděním nesrozumitelného učiva.
Na základě nechuti k naprosté podřízenosti formální autoritě starší žák vyžaduje dodržování
ustálených pravidel a spravedlnost.
Dospívající děti rovněž pokládají za vítané, pokud učitel žáky alespoň do jisté míry považuje
za rovnocenné bytosti. Právě i tímto způsobem může totiž posilovat jejich jistotu, potvrzovat je
v jejich nové identitě a v případě pozitivní zpětné vazby také kladně ovlivňovat jejich motivaci
ke školní práci. Potřebu jistoty může starší žáky v rámci chování učitele rovněž uspokojit i jeho
stabilita, a to nejen ve významu dodržování pravidel, ale i z emociálně laděného hlediska