Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

přestává být cílem a stává se již spíše prostředkem pro dosažení budoucích možností. 

Typickým projevem pubescenta ve školním prostředí je kritičnost k učitelům, jež je již naprosto 

přirozeným  výrazem  jeho  nových  kompetencí,  jelikož  už  pouhou  formální  nadřazenou  roli 

učitele neakceptuje. V této souvislosti starší žák obvykle přijímá jen to, co je pro něho důležité 

a čeho si váží. Ačkoliv učitel již v tomto vývojovém období nemá tolik automatické výsadní 

postavení,  i  tak  může  být  autorita  akceptována,  avšak  spíše  díky  učitelových  pozitivních 

vlastností a chování, nikoliv jen institucionálně, protože „on je učitel a já žák“. Právě pokud 

učitelé svou nadřazenost a autoritu nezdůrazňují, tím spíše je oceňují. 

Z pohledu pubescenta je význam role učitele dán především jeho vztahem k výuce. Od učitele 

je požadováno, aby byl schopen vhodně vysvětlit látku, a tím tak usnadnil orientaci a snížil 

nejistotu, jež by byla určena nahromaděním nesrozumitelného učiva.  

Na základě nechuti k naprosté podřízenosti formální autoritě starší žák vyžaduje dodržování 

ustálených pravidel a spravedlnost. 

Dospívající děti rovněž pokládají za vítané, pokud učitel žáky alespoň do jisté míry považuje 

za rovnocenné bytosti. Právě i tímto způsobem může totiž posilovat jejich jistotu, potvrzovat je 

v jejich nové identitě a v případě pozitivní zpětné vazby také kladně ovlivňovat jejich motivaci 

ke školní práci. Potřebu jistoty může starší žáky v rámci chování učitele rovněž uspokojit i jeho 

stabilita,  a  to  nejen  ve  významu  dodržování  pravidel,  ale  i  z emociálně  laděného  hlediska 

Témata, do kterých materiál patří