Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zbytečná námaha ve škole postrádá smysl, a tím ve své podstatě velmi často i znevýhodňuje
v rámci společenského postavení.
Školní třída bývá pro dospívající děti především určitým zdrojem jistoty a bezpečí. Pubescent
potřebuje získat jistotu, že je třídou akceptován, chce však také zároveň dosáhnout
v hierarchickém uspořádání této skupiny určité postavení. Tato pozice je zároveň významnou
součástí osobní identity dospívajícího. Jistějším předpokladem budoucího úspěchu
i sebeúspěchu v této společnosti pubescenta již natolik není výborný školní prospěch jako spíše
vlastní sebejistota i lepší sociální kompetence.
Ve třídě tedy může starší žák získat dobrou pozici na základě svých kompetencí, vlivu
a oblíbenosti. Z kompetencí děti v pubertě obvykle nejvíce ocení inteligenci, na níž závisí
vzdělanost. Oblíbenost má význam jako důraz na solidaritu, jistotu pozitivního ladění a
pozitivní akceptace. Oblíbeným pubescentem tedy mnohdy především bývá ten, který
i ostatním potvrzuje jejich pozitivní hodnotu, přijímá druhé a je možné se s ním snadno
dorozumět, a tudíž nevyvolává nejistotu ani v rozumové, ani citové oblasti, je tedy v sociálním
kontaktu spontánní a ochoten akceptovat jiné členy skupiny.
Ze změn poznávacích procesů a celé osobnosti během dospívání vyplývá také způsob
posuzování školní látky, kdy větší nápor nejasného a nesrozumitelného učiva bývá odmítán,