Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
úrovni v oblasti vzájemného společenského působení a komunikace s vrstevníky, přičemž se
20
učí navazovat komunikaci a vztah, nahlížet na události očima druhého, vcítit se do něj,
zohledňovat jeho potřeby, vzájemně si pomáhat, spolupracovat, a tedy tím pak také upevňovat
a udržovat vztah (Čáp a Mareš, 2001).
V pubertě děti získávají příslušnost ke skupině jisté společenské postavení a pocit vlastní
hodnoty. V opačném případě nezařazení do skupiny nebo vyloučení ze skupiny představuje pro
dítě určité označení společenské odlišnosti s negativním dopadem (Mareš, Lacinová a Ježek,
2011).
Jestliže pubescent během srovnávání svých možností v rodině s pozicí, jakou mají ostatní,
zjistí, že je v horším postavení, obvykle bez slitování zvýší tlak na rodiče, aby mu bylo
dovoleno totéž. Účelem vyvíjení tohoto tlaku na své rodiče je tedy v tomto případě především
nezískání horšího postavení právě mezi vrstevníky. Pro dospívající dítě má právě role, kterou
získá ve vrstevnické skupině, značný význam pro jeho vlastní identitu (Vágnerová, 2000).
„Vývoj sociálních vztahů v průběhu dospívání úzce souvisí s vývojem vztahu k sobě, k utváření
vlastní identity. Větší rozpor mezi aktuálním obrazem sebe samého a požadovaným standardem
najdeme obvykle u starších adolescentů než u mladších“ (Macek, 2003, s. 50).
Podle Macka (2003) se nacházíme v rámci sebepojetí u chlapců i dívek výkonové
charakteristiky vázané zejména ke škole, charakteristiky sebevymezení v sociálních vztazích