Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(dominance, prestiž, přátelskost, sympatičnost), charakterové vlastnosti (upřímnost, čestnost,
spravedlnost) a genderové vlastnosti (maskulinita, feminita). Podstatou pozitivního
sebehodnocení je především uznání vlastní hodnoty, v pubertě je významným faktorem vědomí
svého vlastního opravdového Já, akceptace a pochopení druhými.
Poměrně velmi významným zdrojem vývojových podnětů i nadále v období
pubescence, rovněž právě mnohdy také označováno jako starší školní věk, zůstává školní
prostředí (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011).
Především na počátku období puberty v příznivém případě u dětí setrvává zvyšování
kompetenci, úsilí o dobré výsledky ve škole, případně v zájmových činnostech (Čáp a Mareš,
2001).
Významně se od počátku dospívání dítěte mění také jeho role žáka. V důsledku nových strategií
myšlení, a rovněž také pod tlakem dospělých, pubescent je schopen přemýšlet o vztahu této
role žáka k vlastní budoucnosti, byť je tato role spíše považována jako ne tak výrazná nutnost.
Svůj původní význam postrádá i školní prospěch, neboť je mnohdy chápán především jako
hodnota dospělých. Školní známky jsou již spíše posuzovány ve vztahu k budoucímu uplatnění.
Za podstatnou součást žákovské role pubescent mnohdy může považovat tendenci se příliš
nenamáhat, není-li to tolik nutné. Je však jeho cílem nedostat se do zbytečných potíží.
21
V rámci školní třídy posilují na významu určité normy třídy, jež pro pubescenty mají obvykle
mnohem větší význam než názory a aktuální hodnoty dospělých. Podle těchto třídních norem