Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

(dominance, prestiž, přátelskost, sympatičnost), charakterové vlastnosti (upřímnost, čestnost, 

spravedlnost)  a  genderové  vlastnosti  (maskulinita,  feminita).  Podstatou  pozitivního 

sebehodnocení je především uznání vlastní hodnoty, v pubertě je významným faktorem vědomí 

svého vlastního opravdového Já, akceptace a pochopení druhými. 

Poměrně  velmi  významným  zdrojem  vývojových  podnětů  i  nadále  v období 

pubescence,  rovněž  právě  mnohdy  také  označováno  jako  starší  školní  věk,  zůstává  školní 

prostředí (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011). 

Především  na  počátku  období  puberty  v příznivém  případě  u  dětí  setrvává  zvyšování 

kompetenci, úsilí o dobré výsledky ve škole, případně v zájmových činnostech (Čáp a Mareš, 

2001). 

Významně se od počátku dospívání dítěte mění také jeho role žáka. V důsledku nových strategií 

myšlení, a rovněž také pod tlakem dospělých, pubescent je schopen přemýšlet o vztahu této 

role žáka k vlastní budoucnosti, byť je tato role spíše považována jako ne tak výrazná nutnost. 

Svůj  původní  význam  postrádá  i  školní  prospěch,  neboť  je  mnohdy  chápán  především  jako 

hodnota dospělých. Školní známky jsou již spíše posuzovány ve vztahu k budoucímu uplatnění. 

Za  podstatnou  součást  žákovské  role  pubescent  mnohdy  může  považovat  tendenci  se  příliš 

nenamáhat, není-li to tolik nutné. Je však jeho cílem nedostat se do zbytečných potíží. 

21 

V rámci školní třídy posilují na významu určité normy třídy, jež pro pubescenty mají obvykle 

mnohem větší význam než názory a aktuální hodnoty dospělých. Podle těchto třídních norem 

Témata, do kterých materiál patří