Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Shawa a Maxwella (2010, in Macek, 2003). V tomto výzkumu ohrožení chlapci, jejich matky 

a učitelé popisovali  problémy vyplynulé navenek, obtíže spíše hlubšího  vnitřního charakteru 

a úroveň školní způsobilosti, přičemž se tato studie zaměřila také na  důsledky přechodu na 

vyšší  vzdělávací  stupeň.  Jako  nejvýznamnější  skutečnosti  z hlediska  těchto  vývojových 

kaskád se v tomto výzkumu ukázaly problémy vyplynulé navenek a školní způsobilost v dětství 

a v období pubescence. Některé kaskádové dopady bylo možné přisoudit přechodu z jednoho 

stupně na druhý

24 

2.  Zátěž, stres a adaptace u dětí 

2.1  Zátěž a stres u dětí 

Pokud bychom chtěli pojmy zátěž a stres určitým způsobem vymezit či definovat, lze 

je běžně podle různých autorů, odborné, ale i populární literatury, považovat buď za synonyma, 

anebo uvažujeme pojem stres jako slovo podřazené pojmu zátěž.  

Například  Baumgartner  (2001)  se  přiklání  k vymezení  pojmu  stres  jako  vysoká  úroveň 

psychické zátěže. Nižší úroveň se pak vztahuje pouze k pojmu zátěž, k pojmu stres již nikoliv. 

Většina autorů však pojem zátěž a stres nerozlišují dostatečně zřetelně nebo vůbec. 

Charvát  (1969,  s.  66),  jež  se  danou  problematikou  zabývá  z biologického  pohledu,  definuje 

zátěž jako „stav, ve kterém se nachází živý systém při mobilizování (uvádění do pohotovosti) 

obranných nebo nápravných zařízení“. 

Tyrlík (2012) vymezuje zátěž v psychologickém smyslu jako určité působení na organismus, 

kdy výsledkem tohoto působení je vyvolání tělesných, ale i emočních reakcí. 

Dále uvádí, že o zátěži lze pojednávat jak v souvislosti s působením něčeho mimo nás, co jsme 

Témata, do kterých materiál patří