Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Shawa a Maxwella (2010, in Macek, 2003). V tomto výzkumu ohrožení chlapci, jejich matky
a učitelé popisovali problémy vyplynulé navenek, obtíže spíše hlubšího vnitřního charakteru
a úroveň školní způsobilosti, přičemž se tato studie zaměřila také na důsledky přechodu na
vyšší vzdělávací stupeň. Jako nejvýznamnější skutečnosti z hlediska těchto vývojových
kaskád se v tomto výzkumu ukázaly problémy vyplynulé navenek a školní způsobilost v dětství
a v období pubescence. Některé kaskádové dopady bylo možné přisoudit přechodu z jednoho
stupně na druhý.
24
2. Zátěž, stres a adaptace u dětí
2.1 Zátěž a stres u dětí
Pokud bychom chtěli pojmy zátěž a stres určitým způsobem vymezit či definovat, lze
je běžně podle různých autorů, odborné, ale i populární literatury, považovat buď za synonyma,
anebo uvažujeme pojem stres jako slovo podřazené pojmu zátěž.
Například Baumgartner (2001) se přiklání k vymezení pojmu stres jako vysoká úroveň
psychické zátěže. Nižší úroveň se pak vztahuje pouze k pojmu zátěž, k pojmu stres již nikoliv.
Většina autorů však pojem zátěž a stres nerozlišují dostatečně zřetelně nebo vůbec.
Charvát (1969, s. 66), jež se danou problematikou zabývá z biologického pohledu, definuje
zátěž jako „stav, ve kterém se nachází živý systém při mobilizování (uvádění do pohotovosti)
obranných nebo nápravných zařízení“.
Tyrlík (2012) vymezuje zátěž v psychologickém smyslu jako určité působení na organismus,
kdy výsledkem tohoto působení je vyvolání tělesných, ale i emočních reakcí.
Dále uvádí, že o zátěži lze pojednávat jak v souvislosti s působením něčeho mimo nás, co jsme