Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
neboť v důsledku vlastně posiluje osobní nejistotu. Tato nejistota je větší, pokud je žák pouze
pasivním objektem, jež situaci nemůže nijak ovlivňovat, a to je ve škole běžné.
Mnohé děti v pubertě zdaleka nejsou schopné zvládnout veškeré učivo, a to i přesto, že je jejich
myšlení rozvíjí znatelně. Neschopnost pubescentů zvládnout všechno učivo může být zpravidla
z důvodů:
1. formálních nedostatků, což je způsobeno nakupením neznalostí, jež porušují návaznost,
nesrozumitelný výklad, apod.
2. emoční blokády způsobené vlivem negativního očekávání.
3. nižších intelektuálních kompetencí, které jsou nedostačující pro zvládnutí složitější teorie.
Mnohé školní znalosti jsou dětmi v pubertě vnímány v tom významu, že vlastně ve své podstatě
nevedou k žádnému smysluplnému cíli a nesrozumitelné učivo pro ně může představovat
dokonce i jakési zlo. Jestliže se pubescent učí něčemu, co je pro něj nesrozumitelné, musí mít
pro to náležitý důvod, což má souvislost s přechodem od vnější motivace, která převažovala
v předchozím vývojovém období, k již potřebné převažující motivaci vnitřní. Vnější vnucování
22
je akceptováno spíše jen v nezbytné míře a vnitřní motivaci dospívající dítě nemá, pokud mu
není jasný smysl v osvojení si daného učiva.
Zásadním přelomem pro dítě v roli žáka se obecně rozumí především přechod na druhý
stupeň základní školy. Období nástupu na druhý stupeň mnohdy bývá zejména pro rodiče
jistým znamením ke změně postoje ke škole, přičemž v tomto případě vytvářejí nátlak na dítě,
který je především vyvíjen jako důsledek školního hodnocení. Nicméně úspěšnost ve škole již