Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Zevnějškem, jenž vlivem tělesného dospívání ztrácí dětský vzhled a začíná tak vyvolávat
odlišné reakce než dříve.
2. Tendencí k emancipaci ze závislosti na rodině, která vede ke změně chování dospívajícího
dítěte.
Typicky v průběhu puberty dítě odmítá podřízenou roli, tedy předkládanou formální
nadřazenost autorit jako rodičů, ale i učitelů. K těmto autoritám již pubescent obvykle bývá
značně kritický, přičemž je sice ochoten připustit jejich autoritativní pozici, avšak spíše pouze
v případě, pokud je přesvědčen, že jsou pro tuto pozici hodni.
V souvislosti s potřebou rovnoprávnosti, ale také již se základní potřebou jistoty, běžně bývá
dítě v pubertě netolerantní k dospělým, což projevuje držením se jistých pevných zásad,
trvalých pravidel a vyzdvihování naprosté spravedlnosti.
Ačkoliv nebývá odsuzování dospělých o nic větší než kritičnost k vrstevníkům, bývá však ve
své podstatě nápadnější, neboť se stalo vývojově novým projevem, jenž byl doposud považován
za nevhodný.
V souvislosti s již zmiňovaným zvyšováním významu a vlivu vrstevnické skupiny již od počátku
dospívání dítěte, slouží kamarádi jako vztažný vzor umožňující se s ním porovnávat, a to
dokonce také ve vztahu k vlastní roli v rodině (Vágnerová, 2000).
Začleňování do skupiny vrstevníků je velmi významným vývojovým úkolem již na počátku
období puberty. Úlohou dítěte je zde rovněž navazování širších i trvalejších kamarádských
vztahů. Oproti předchozím vývojovým obdobím mladiství získávají zkušenosti již na vyšší