Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1. Zevnějškem, jenž vlivem  tělesného dospívání  ztrácí  dětský  vzhled a začíná tak vyvolávat 

odlišné reakce než dříve. 

2. Tendencí k emancipaci ze závislosti na rodině, která vede ke změně chování dospívajícího 

dítěte. 

Typicky  v  průběhu  puberty  dítě  odmítá  podřízenou  roli,  tedy  předkládanou  formální 

nadřazenost autorit jako rodičů, ale i učitelů. K těmto autoritám již pubescent obvykle bývá 

značně kritický, přičemž je sice ochoten připustit jejich autoritativní pozici, avšak spíše pouze 

v případě, pokud je přesvědčen, že jsou pro tuto pozici hodni.  

V souvislosti s potřebou rovnoprávnosti, ale také již se základní potřebou jistoty, běžně bývá 

dítě  v pubertě  netolerantní  k dospělým,  což  projevuje  držením  se  jistých  pevných  zásad, 

trvalých pravidel a vyzdvihování naprosté spravedlnosti. 

Ačkoliv nebývá odsuzování dospělých o nic větší než kritičnost k vrstevníkům, bývá však ve 

své podstatě nápadnější, neboť se stalo vývojově novým projevem, jenž byl doposud považován 

za nevhodný. 

V souvislosti s již zmiňovaným zvyšováním významu a vlivu vrstevnické skupiny již od počátku 

dospívání  dítěte,  slouží  kamarádi  jako  vztažný  vzor  umožňující  se  s ním  porovnávat,  a  to 

dokonce také ve vztahu k vlastní roli v rodině (Vágnerová, 2000). 

Začleňování do skupiny vrstevníků je velmi významným vývojovým úkolem již na počátku 

období  puberty.  Úlohou  dítěte  je  zde  rovněž  navazování  širších  i  trvalejších  kamarádských 

vztahů.  Oproti  předchozím  vývojovým  obdobím  mladiství  získávají  zkušenosti  již  na  vyšší 

Témata, do kterých materiál patří