Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vysvětlit (Langmeier a Krejčířová, 1998).
V období dospívání je vztah k rodičům velmi důležitý. Jeho součástí jsou však v období puberty
neodmyslitelně také zvýšená kritičnost, případně konfliktní vztahy, především pak u rizikově
se chovajících jedinců (Macek, 2003).
Vágnerová (2005) však zvýšenou kritičnost u pubescentů přisuzuje spíše snaze o sebevymezení
vůči autoritě, s cílem se sám autoritou stát, nežli nepřátelstvím vůči dospělým.
19
Konflikty však dětem během dospívání ani tolik nevadí, pokud mají pocit, že se mohou
vyjadřovat svobodně a že se bere na ně ohled. Dalším faktem také nakonec je, že se děti
i v tomto období blíží svou hodnotovou orientací spíše svým rodičům než k vrstevníkům. Pro
hodnocení vztahu s dospívajícím dítětem, včetně svého výchovného působení, však rodiče
používají jiná kritéria než právě dospívající (Macek, 2003).
Dítě v období puberty se postupně osamostatňuje z vázanosti na rodiče a značný význam mají
pro něj vrstevníci, se kterými se se ztotožňuje ještě ve větší míře než dříve (Vágnerová, 2000).
Podle Jedličky (2017) hraje vrstevnická skupina u dospívajících dětí určitou úlohu vývojově
velice nezbytného „sociálního zrcadla“, které jim umožňuje vyzkoušet si různé role a emoce,
experimentovat v rámci rozdílných hledisek osobního potenciálu a sledovat, jak bude jisté
jednání ostatními buď přijato jako žádané, necháno bez reakce nebo nepřijato.
Proměnou v období puberty procházejí nejrůznější sociální role. Lze vytýčit dvě
okolnosti, kterými je proměna sociální role u pubescenta ovlivněna.