Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zmiňovanou podporu citové jistoty, dále však také pro potřebu učení a rozvoje určitých
zkušeností a dovedností, především v oblasti sociální. Děti se zde učí jiným způsobům chování
než doma nebo ve škole. S ostatními dětmi jsou vztahy značně symetričtější, neboť všichni mají
obdobné role a kompetence, a tudíž je učení na této úrovni mnohdy snadnější a samozřejmější.
Různé činnosti vrstevníků se dítěti aktuálně jeví jako užitečnější než to, k čemu jsou nuceni
dospělými.
Ve skupině vrstevníků zahrnuje učení zejména různé sociální kompetence, což zahrnuje
skutečnost, že se zde děti učí komunikovat, spolupracovat, ale i soupeřit, dále získávat různé
role a dosáhnout ucházejícího postavení zahrnující dostatečně pozitivní hodnocení a vliv
(Vágnerová, 2000).
Pro dítě skupina vrstevníků, a v rámci školy především spolužáků, získává značný význam.
Kromě kamarádských, případně i přátelských, vztahů se zde mohou vytvářet rovněž i vztahy
odporu, soupeření i agresivity. Mnoho rovněž záleží na předchozích zkušenostech v sociální
interakci a komunikaci (Čáp a Mareš, 2001).
Tato skupina si vytváří určité vlastní normy chování, jež je potřeba respektovat, aby byl jedinec
akceptován, a které jsou platné pouze v rámci tohoto prostředí. Významnou normou bývá
především požadavek férovosti a spravedlnosti, která ve své podstatě až uchovává jakousi
rovnost (Vágnerová, 2000).
Některé z potřeb mohou být akceptovány lépe ve vrstevnické skupině než v nesouměrných