Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zmiňovanou  podporu  citové  jistoty,  dále  však  také  pro  potřebu  učení  a  rozvoje  určitých 

zkušeností a dovedností, především v oblasti sociální. Děti se zde učí jiným způsobům chování 

než doma nebo ve škole. S ostatními dětmi jsou vztahy značně symetričtější, neboť všichni mají 

obdobné role a kompetence, a tudíž je učení na této úrovni mnohdy snadnější a samozřejmější. 

Různé činnosti vrstevníků se dítěti aktuálně jeví jako užitečnější než to, k čemu jsou nuceni 

dospělými.  

Ve  skupině  vrstevníků  zahrnuje  učení  zejména  různé  sociální  kompetence,  což  zahrnuje 

skutečnost, že se zde děti učí komunikovat, spolupracovat, ale i soupeřit, dále získávat různé 

role  a  dosáhnout  ucházejícího  postavení  zahrnující  dostatečně  pozitivní  hodnocení  a  vliv 

(Vágnerová, 2000). 

Pro dítě skupina vrstevníků,  a v rámci školy především spolužáků, získává značný význam. 

Kromě kamarádských, případně i přátelských, vztahů se zde mohou vytvářet rovněž i vztahy 

odporu, soupeření i agresivity. Mnoho rovněž záleží na předchozích zkušenostech v sociální 

interakci a komunikaci (Čáp a Mareš, 2001). 

Tato skupina si vytváří určité vlastní normy chování, jež je potřeba respektovat, aby byl jedinec 

akceptován,  a  které  jsou  platné  pouze  v rámci  tohoto  prostředí.  Významnou  normou  bývá 

především  požadavek  férovosti  a  spravedlnosti,  která  ve  své  podstatě  až  uchovává  jakousi 

rovnost (Vágnerová, 2000). 

Některé  z potřeb  mohou  být  akceptovány  lépe  ve  vrstevnické  skupině  než  v  nesouměrných 

Témata, do kterých materiál patří