Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
že druzí nutně nemusejí sdílet jejich vlastní systém hypotéz a teorií, vytvořených v jejich mysli,
popisujících konkrétní problém. Naopak pojmem decentrace, v tomto kontextu, rozumíme
15
proces, kdy si dospívající již uvědomuje skutečnosti, že různí lidé nemusejí nutně sdílet svá
přesvědčení, cíle a hodnoty.
Podle Elkinda (1967) má egocentrismus v pubertě dvě charakteristiky, jež mohou ovlivňovat
především sociální vztahy a způsob řešení problémů dospívajících dětí.
1. Osobní bajka. Jedná se o zaujetí vlastními myšlenkami a přesvědčení, že jejich pocity a úvahy
jsou unikátní a úsilí do nich vynaložené je jedinečné. Děti v tomto období pak mohou vést
k přesvědčení, že jejich postřehy nikdo nepochopí nebo že jejich problémy jsou ojedinělé a na
jejich řešení jsou sami a nikdo je ve skutečnosti nepřijímá a nemá rád.
2. Imaginární publikum. Jde o přesvědčení, že jsou v centru zájmu druhých. Přesvědčení, že se
na ně ostatní soustředí a sledují každý jejich pohyb, je vede k neustálému pozorování sebe
samotného, tím komplikuje i jejich sociální kontakty. Zkušenost s touto perspektivou může být
však i pozitivní, ovšem pouze v případě, že tato perspektiva nepřetrvává do následujících
vývojových fází, kdy by mohla přinášet mnoho problémů.
Vývoj stádia formálních logických operací v období pubescence ve značné míře podněcují
některé prvky prostředí. Dochází časem mimo jiné například k rozšiřování počtu sociálních rolí,
jež dospívající zastává, zároveň však také povinnosti a očekávání, které z těchto sociálních rolí