Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

že druzí nutně nemusejí sdílet jejich vlastní systém hypotéz a teorií, vytvořených v jejich mysli, 

popisujících  konkrétní  problém.  Naopak  pojmem  decentrace,  v tomto  kontextu,  rozumíme 

15 

proces, kdy si dospívající již uvědomuje skutečnosti, že různí lidé nemusejí nutně sdílet svá 

přesvědčení, cíle a hodnoty. 

Podle Elkinda (1967) má egocentrismus v pubertě dvě charakteristiky, jež mohou ovlivňovat 

především sociální vztahy a způsob řešení problémů dospívajících dětí. 

1. Osobní bajka. Jedná se o zaujetí vlastními myšlenkami a přesvědčení, že jejich pocity a úvahy 

jsou  unikátní  a  úsilí  do  nich  vynaložené  je  jedinečné.  Děti  v tomto  období  pak  mohou  vést 

k přesvědčení, že jejich postřehy nikdo nepochopí nebo že jejich problémy jsou ojedinělé a na 

jejich řešení jsou sami a nikdo je ve skutečnosti nepřijímá a nemá rád. 

2. Imaginární publikum. Jde o přesvědčení, že jsou v centru zájmu druhých. Přesvědčení, že se 

na  ně  ostatní  soustředí  a  sledují  každý  jejich  pohyb,  je  vede  k neustálému  pozorování  sebe 

samotného, tím komplikuje i jejich sociální kontakty. Zkušenost s touto perspektivou může být 

však  i  pozitivní,  ovšem  pouze  v případě,  že  tato  perspektiva  nepřetrvává  do  následujících 

vývojových fází, kdy by mohla přinášet mnoho problémů. 

Vývoj  stádia  formálních  logických  operací  v období  pubescence  ve  značné  míře  podněcují 

některé prvky prostředí. Dochází časem mimo jiné například k rozšiřování počtu sociálních rolí, 

jež dospívající zastává, zároveň však také povinnosti a očekávání, které z těchto sociálních rolí 

Témata, do kterých materiál patří