Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(Langmeier a Krejčířová, 1998).
Rovněž lze na obdobném podkladu uvést, že školní dítě již není tolik omezováno svým
subjektivním pohledem na poznávanou skutečnost, jelikož ji už dovede posuzovat z více
hledisek, tedy uvažovat o jejich vzájemných vztazích a tyto poznatky je schopno cílevědomě
uvádět do souladu (Vágnerová, 2000).
V rámci kognitivního vývoje u dítěte školního věku je bezprostředně důležité se zabývat
především procesem učení. Postupně se hlavně v průběhu školní docházky stává značně
plánovité a dítě si tak v širší míře dokáže osvojovat i obecnější postupy učení, tedy „učí se, jak
se učit“. Tato skutečnost má rozhodující význam právě pro jeho následující pokrok ve školní
vzdělávání, navíc je závaznější, než třeba jen samotný počet poznatků, které si dítě osvojí.
Nezbytností je, aby si našlo nejlépe svůj vlastní systém, co z přemíry různých informací vybírat
a čemu a jak se učit. Vyžaduje se rovněž tedy postupně v této souvislosti po dítěti podstatně
větší samostatnost. Zde má právě škola, ale i rodina, svým způsobem nenahraditelný význam
(Langmeier a Krejčířová, 1998).
Díky učení se v rámci školního věku rozvíjejí zejména právě logické operace, a to především
v rámci školní výuky, kde se dítě učí uvažovat určitým způsobem pod vedením učitele. V této
souvislosti lze vytýčit dvě skupiny podle toho, co je rozvíjeno ve škole v rámci výuky.
1. Ve škole se rozvíjí logické uvažování díky skutečnosti, že se výuka zaměřuje na chápání