Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Můžeme sledovat  především určitý rozdíl mezi používáním  konvergentního  a divergentního 

způsobu myšlení. 

1.  Konvergentní  myšlení  vede  k jednomu  správnému  řešení  daného  problému.  Právě  tento 

způsob myšlení posiluje i většina úkolů ve škole. 

2. Divergentní myšlení bývá využíván při řešení problému, jež má více než jen jedno možné 

řešení, třeba i neomezený počet řešení. Jedná se o tvořivý přístup, který hledá i nestandardní 

varianty. Ačkoliv mnohé děti k tomuto způsobu uvažování mají sklony, nebývá v obvyklých 

případech ve škole zdaleka tolik posilována. 

Na  základě  této  souvislosti  se  zmiňují  Seifert  a  Hoffnung  (1994,  in  Vágnerová,  2000)  o 

osobním kognitivním  stylu, v němž lze rozlišovat  tempo a přesnost učení,  jež spolu  souvisí 

nepřímo úměrně. 

1. Reflektivní styl je sice pomalejší, avšak přesnější; 

2. Impulzivní styl je rychlejší, zato méně přesný. 

13 

U mladších školáků se s impulzivitou setkáváme poměrně často. Naučit se uvažovat pomaleji 

a  přesněji  by  se  děti  obvykle  měli  do  10  let,  neboť  unáhleným  způsobem  běžně  dojdou 

k nesprávnému výsledku, za který budou hodnoceny negativně. 

Ve vývoji školáka rovněž nelze opomíjet ani rozvoj metakognice, což je schopnost uvažovat o 

vlastním poznání či myšlení. Tato schopnost závisí na rozvoji poznávacích procesů a je potřeba 

se jí učit. Její součástí jsou dvě složky. 

1. Sebeocenění a zhodnocení svých vlastních znalostí a kompetencí. Starší školák si již dokáže 

uvědomovat, co už umí a co ne či jaké jsou jeho přednosti a nedostatky, na rozdíl od mladšího 

Témata, do kterých materiál patří