Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Můžeme sledovat především určitý rozdíl mezi používáním konvergentního a divergentního
způsobu myšlení.
1. Konvergentní myšlení vede k jednomu správnému řešení daného problému. Právě tento
způsob myšlení posiluje i většina úkolů ve škole.
2. Divergentní myšlení bývá využíván při řešení problému, jež má více než jen jedno možné
řešení, třeba i neomezený počet řešení. Jedná se o tvořivý přístup, který hledá i nestandardní
varianty. Ačkoliv mnohé děti k tomuto způsobu uvažování mají sklony, nebývá v obvyklých
případech ve škole zdaleka tolik posilována.
Na základě této souvislosti se zmiňují Seifert a Hoffnung (1994, in Vágnerová, 2000) o
osobním kognitivním stylu, v němž lze rozlišovat tempo a přesnost učení, jež spolu souvisí
nepřímo úměrně.
1. Reflektivní styl je sice pomalejší, avšak přesnější;
2. Impulzivní styl je rychlejší, zato méně přesný.
13
U mladších školáků se s impulzivitou setkáváme poměrně často. Naučit se uvažovat pomaleji
a přesněji by se děti obvykle měli do 10 let, neboť unáhleným způsobem běžně dojdou
k nesprávnému výsledku, za který budou hodnoceny negativně.
Ve vývoji školáka rovněž nelze opomíjet ani rozvoj metakognice, což je schopnost uvažovat o
vlastním poznání či myšlení. Tato schopnost závisí na rozvoji poznávacích procesů a je potřeba
se jí učit. Její součástí jsou dvě složky.
1. Sebeocenění a zhodnocení svých vlastních znalostí a kompetencí. Starší školák si již dokáže
uvědomovat, co už umí a co ne či jaké jsou jeho přednosti a nedostatky, na rozdíl od mladšího