Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
začínají používat princip, kdy materiál určený k zapamatování si pro sebe neustále opakují,
později se u dětí už od 1. stupně ZŠ postupně dostavují další strategie, kterými jsou např. logická
orientace materiálu či užívání mnemotechnických pomůcek. Skutečnost, kterou strategii si dítě
vybere, postupně stále více závisí především na povaze samotného materiálu určeného
k zapamatování.
V průběhu školního období dítě již postupně dokáže i bez dřívějších přímých vnímatelných
smyslových podnětů provádět úsudky odpovídající zákonům logiky. Toto logické usuzování se
však týká pouze konkrétních obsahů, jež je možné si představit názorným způsobem. Na
počátku dospívání, zhruba kolem 11 let, již však správně vyvíjející dítě je schopno i zcela
formálně vyvozovat soudy, a to i přestože si konkrétní obsah nemůže představit. (Langmeier a
Krejčířová, 1998)
Způsob myšlení charakteristický pro mladšího školáka naznal Piaget (1966, in
Vágnerová, 2000) jako fázi konkrétních logických operací, pro niž je charakteristické
respektování základních zákonů logiky a zároveň respektování konkrétní reality (Vágnerová,
2000).
Na základě výzkumu Piageta s korálky u dětí bylo zjištěno, že dítě již od 6 – 7 rokem dovede
chápat identitu (dvě skleničky s různě úzkým dnem obsahují stejný počet korálků, jestliže jsme
do žádné z nich nic nepřidali ani neubrali), zvratnost (lze nazpátek přesypat korálky do jiné