Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
možných úhlů pohledů, jednak také na sociální zkušenosti (Langmeier a Krejčířová, 1998).
Sullivan (1953, in Vágnerová, 2000) pojednává v souvislosti s emociální vyrovnanosti
dítěte středního školního věku o významu podpory od vrstevníků, kteří do jisté míry mohou
zmírňovat nepříznivé vlivy rodiny, případně doplňovat její funkci v oblastech, která není
naplněná v míře pro dítě potřebné. Jde zejména o potřebu citové jistoty a bezpečí, kterou
mnohdy do jisté míry dokáží lépe uspokojovat vrstevníci tím, že umožňují sdílet i takové
problémy, které se dospělým buď obávají sdělovat, nebo se s nimi vůbec řešit nedají.
Emocionalita hraje důležitou roli také v souvislosti s identitou dítěte středního školního
věku. Právě jedním z aspektů, který dětskou identitu v tomto věku ovlivňuje, je emoční přijetí
jiných lidí jako projev pozitivního citového vztahu, a to v podobě lásky, sympatie nebo na
druhou stranu zavržení a odmítnutí jako výraz negativního citového vztahu či nezájmu. Pokud
dítě prožívá citovou akceptaci, nabývá sebedůvěru a podporuje sebeúctu (Vágnerová, 2000).
Macek (2003) zmiňuje tradiční označení období puberty, neboli rané adolescence,
z hlediska emociálního vývoje podle Hullova obrazu jako období bouře a vzdoru,
procházejícího extrémy v prožívání. Toto pojetí však rozhodně neplatí jednoznačně.
8
Přesto však dospívající, v souvislosti s fyzickými změnami, sociálními důsledky a
změnami v sebepojetí, prožívají mnoho intenzivních a pro ně nových pocitů, změn nálad a