Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

možných úhlů pohledů, jednak také na sociální zkušenosti (Langmeier a Krejčířová, 1998). 

Sullivan (1953, in Vágnerová, 2000) pojednává v souvislosti s emociální vyrovnanosti 

dítěte středního školního věku o významu podpory od vrstevníků, kteří do jisté míry mohou 

zmírňovat  nepříznivé  vlivy  rodiny,  případně  doplňovat  její  funkci  v oblastech,  která  není 

naplněná  v míře  pro  dítě  potřebné.  Jde  zejména  o  potřebu  citové  jistoty  a  bezpečí,  kterou 

mnohdy  do  jisté  míry  dokáží  lépe  uspokojovat  vrstevníci  tím,  že  umožňují  sdílet  i  takové 

problémy, které se dospělým buď obávají sdělovat, nebo se s nimi vůbec řešit nedají. 

Emocionalita hraje důležitou roli také v souvislosti s identitou dítěte středního školního 

věku. Právě jedním z aspektů, který dětskou identitu v tomto věku ovlivňuje, je emoční přijetí 

jiných lidí  jako projev pozitivního citového vztahu, a to  v podobě lásky, sympatie nebo na 

druhou stranu zavržení a odmítnutí jako výraz negativního citového vztahu či nezájmu. Pokud 

dítě prožívá citovou akceptaci, nabývá sebedůvěru a podporuje sebeúctu (Vágnerová, 2000). 

Macek  (2003)  zmiňuje  tradiční  označení  období  puberty,  neboli  rané  adolescence, 

z hlediska  emociálního  vývoje  podle  Hullova  obrazu  jako  období  bouře  a  vzdoru, 

procházejícího extrémy v prožívání. Toto pojetí však rozhodně neplatí jednoznačně. 

Přesto  však  dospívající,  v souvislosti  s fyzickými  změnami,  sociálními  důsledky  a 

změnami v sebepojetí,  prožívají  mnoho  intenzivních a pro ně  nových pocitů, změn nálad a 

Témata, do kterých materiál patří