Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
normám odporují.
Potřebné je zde dodat, že u obou případů jde o normální a zdravé dospívající děti, které se od
sebe liší pouze ve způsobu zvládání emociální zkušenosti, jež jsou vytvářeny během procesu
dospívání.
Vedle toho však právě v souvislosti s problematickým zvládáním problémů s prožíváním
sociálních a fyzických změn v tomto období existuje mnoho studií. Tyto studie se zaměřují na
zdravotní rizika, která jsou v centru zájmu nejen psychologů, ale i lékařů, jelikož mnohdy
bývají závažná, dokonce mohou také způsobit celoživotní následky.
Podle Bravender a kol. (2010) těmito riziky mohou být například poruchy příjmu potravy.
Podle Macka (2003) rizikové chování. Podle Michalčákové (2007) také negativní prožitky
(strach a depresivní projevy).
Podle longitudinálního výzkumu (dlouhodobého vzhledem k vývoji jedince) ELSPAC
představovaného Michalčákovou (2007) jsou negativní prožitky českých dospívajících
v pubescenci spojeny nejčastěji se školním prostředím (známky, vysvědčení, písemka, test,
9
škola), poté strachem z ohrožení druhými lidmi (např. zloději, zlí lidé, vrazi), strachem ze zvířat
(pavouci, hadi, psi), strachem z určitých situací (tma, výška, být někde sám / sama), strachem
ze ztráty někoho či něčeho (smrt, smrt člena rodiny, ztráta kamaráda), strachem o zdraví
(nemoc, úraz, zranění, zubař), apod. Naopak mezi nejméně časté strachy patří obavy týkající se
sportovních aktivit, nových situací a ztráty orientace (zabloudění a ztracení). Školní strachy