Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

normám odporují. 

Potřebné je zde dodat, že u obou případů jde o normální a zdravé dospívající děti, které se od 

sebe liší pouze ve způsobu zvládání emociální zkušenosti, jež jsou vytvářeny během procesu 

dospívání. 

Vedle  toho  však  právě  v souvislosti  s problematickým  zvládáním  problémů  s prožíváním 

sociálních a fyzických změn v tomto období existuje mnoho studií. Tyto studie se zaměřují na 

zdravotní  rizika,  která  jsou  v centru  zájmu  nejen  psychologů,  ale  i  lékařů,  jelikož  mnohdy 

bývají závažná, dokonce mohou také způsobit celoživotní následky. 

Podle Bravender a kol. (2010) těmito riziky mohou být například poruchy příjmu potravy. 

Podle  Macka  (2003)  rizikové  chování.  Podle  Michalčákové  (2007)  také  negativní  prožitky 

(strach a depresivní projevy). 

Podle  longitudinálního  výzkumu  (dlouhodobého  vzhledem  k vývoji  jedince)  ELSPAC 

představovaného  Michalčákovou  (2007)  jsou  negativní  prožitky  českých  dospívajících 

v pubescenci  spojeny  nejčastěji  se  školním  prostředím  (známky,  vysvědčení,  písemka,  test, 

škola), poté strachem z ohrožení druhými lidmi (např. zloději, zlí lidé, vrazi), strachem ze zvířat 

(pavouci, hadi, psi), strachem z určitých situací (tma, výška, být někde sám / sama), strachem 

ze  ztráty  někoho  či  něčeho  (smrt,  smrt  člena  rodiny,  ztráta  kamaráda),  strachem  o  zdraví 

(nemoc, úraz, zranění, zubař), apod. Naopak mezi nejméně časté strachy patří obavy týkající se 

sportovních aktivit, nových situací a ztráty orientace  (zabloudění a ztracení). Školní strachy 

Témata, do kterých materiál patří