Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
byly bezesporu nejvýznamnější skupinou negativních prožitků, strachy ze zvířat byly častější u
dívek. Na prvních šesti místech se pořadí nezměnilo ani u dospívajících dětí ve věku 13 let, kde
se mezi posledními negativními prožitky objevily také noční můry. Mezi 11. a 13. rokem se
počet popisovaných strachů zvýšil u chlapců (Mareš, Lacinová a Ježek, 2011). V souvislosti
s provázaností mého výzkumu zde z negativních prožitků zdůrazňuji zejména školní prostředí.
Vágnerová (2000) popisuje v souvislosti s tělesnými hormonálními změnami
v dospívání kolísavost emočního ladění, větší labilitu a tendenci i na běžné podněty reagovat
přecitlivěle. Pokud bychom srovnali emoční reakce pubescenta minulým obdobím, lze tvrdit,
že jsou nápadnější a zdají se být méně přiměřené ve vztahu k vyvolávajícím podnětům.
Navenek se změna emočního prožívání projevuje větší impulzivitou a nedostatkem
sebeovládání. Pro období dospívání je dále také typické zvýšení uzavřenostive smyslu nechuti
projevovat svoje city navenek, kdy ubývá bezprostřední otevřenosti projevů emocí a dospívající
dítě své pocity nerado sdílí. Tato pubertální vztahovačnost je projevem osobní nejistoty, což
je typické v rámci období důležité proměny vlastní identity. Určitou zpětnou vazbu
dospívajícímu dítěti významně poskytuje především chování ostatních lidí, které je jakousi
informací, jež bývá často kritická, a tím právě ještě více zvyšuje nejistotu nebo dokonce vede
k negativnímu sebehodnocení. Avšak díky tomu, že působí nápravným způsobem, má tak