Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vlastně také význam pozitivní. V souvislosti s emoční nevyrovnaností a nejistotou se u dětí v
pubertě rovněž projevují výkyvy v sebehodnocení.
U pubescentů vyvolává celková nejistota obranné reakce.
1. mechanismus kyvadla. Jestliže dospívající dosáhne zranitelnějšího stupně, vrátí se v určitých
obdobích občas ještě k nezralému způsobu řešení situace. Pokud jedinec nezvládne větší zátěž,
kterou je nějakým způsobem vystaven, jednou z možných obran se stává regrese (zpětný chod)
na nižší vývojovou úroveň.
2. únik do fantazie. Tato velice častá obranná reakce umožňuje kromě odpoutání od reality
přinejmenším také symbolické zvládnutí nejrůznějších situací, které reálně dospívající dítě
nedovede řešit, případně prožití rolí, jež ve skutečnosti není možné prožít.
10
1.2 Kognitivní vývoj
Tato kapitolka je důležitá tématu přechodu na 2. stupeň, protože jsou po dítěti oproti
1. stupni především v rámci školy vyžadovány mnohé nové a náročnější dovednosti či
kompetence, především v učení, ale i například při řešení problémů.
Některé problémy v mysli bylo dítě schopno řešit již v dřívějším období. Například dítě
předškolního věku již chápalo vztahy mezi různými ději, avšak pouze v názorné podobě.
Myšlení a řešení problémů bylo tedy v podstatě výhradně závislé na skutečnosti, zda je dítě
schopno si danou zkušenost již představit, tedy zda dokáže vyvolat paměťové stopy dřívějších
vjemů.
Rozvoj paměti, krátkodobé i dlouhodobé, je ve školním věku podporován zejména
v souvislosti s vývojem řeči. Na rozdíl od dětí ve věku kolem 6 – 7, které pro zapamatování