Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

emociálních vztahů. 

Na základě studie Richards a Larson (1993) zaměřující se na změny nálad u chlapců a dívek 

v průběhu  dne  bylo  prokázáno,  že  neexistuje  jednoznačný  vztah  mezi  prožitky  a  stupněm 

zralosti. Výjimku však tvoří pocity hněvu u vyspělejších dívek. Chlapci, kteří vyspěli dříve, 

popisovali  na  jednu  stranu  více  pocitů  frustrace  a  napětí,  na  druhou  stranu  však  také  více 

pozitivních  pocitů,  vyšší  schopnost  soustředění  a  kladných  pocitů  z vlastní  síly.  Vyspělejší 

dívky častěji prožívají pocity studu, viny a pocity související s depresivními projevy, zatímco 

chlapci  popisují  také  novou  úroveň  negativních  pocitů  zaměřených  na  druhé,  které  jsou 

propojeny s opovržením a agresivitou. V návaznosti na fyzický vývoj a získávání hormonální 

rovnováhy postupně dochází ke zvládání a autoregulaci těchto impulzů a nabíhání jiné úrovně 

stereotypu v prožívání, k tzv. období vystřízlivění (Vágnerová, 2005; Macek, 2003). 

Moriarty a Touisseng (1976, in Mareš, Lacinová a Ježek, 2011) ve vztahu ke zvládání 

vlastních emocí a impulzů popisují  dva základní styly zvládání emocí, které se objevují u 

dospívajících v adolescenci. Jsou jimi hledači vjemů (sensers) a cenzory (censors). 

Hledači  vjemů  jsou  orientováni  na  získávání  nových  zážitků,  vyhledávají  nové  aktivity  a 

kontakty s lidmi. 

Cenzoři  se  snaží  svoji  senzorickou  zkušenost  omezovat,  a  přitom  vycházejí  z norem  svých 

rodičů, mají omezenější kontakty s lidmi a odmítají názory a zkušenosti, které jejím přejatým 

Témata, do kterých materiál patří