Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
emociálních vztahů.
Na základě studie Richards a Larson (1993) zaměřující se na změny nálad u chlapců a dívek
v průběhu dne bylo prokázáno, že neexistuje jednoznačný vztah mezi prožitky a stupněm
zralosti. Výjimku však tvoří pocity hněvu u vyspělejších dívek. Chlapci, kteří vyspěli dříve,
popisovali na jednu stranu více pocitů frustrace a napětí, na druhou stranu však také více
pozitivních pocitů, vyšší schopnost soustředění a kladných pocitů z vlastní síly. Vyspělejší
dívky častěji prožívají pocity studu, viny a pocity související s depresivními projevy, zatímco
chlapci popisují také novou úroveň negativních pocitů zaměřených na druhé, které jsou
propojeny s opovržením a agresivitou. V návaznosti na fyzický vývoj a získávání hormonální
rovnováhy postupně dochází ke zvládání a autoregulaci těchto impulzů a nabíhání jiné úrovně
stereotypu v prožívání, k tzv. období vystřízlivění (Vágnerová, 2005; Macek, 2003).
Moriarty a Touisseng (1976, in Mareš, Lacinová a Ježek, 2011) ve vztahu ke zvládání
vlastních emocí a impulzů popisují dva základní styly zvládání emocí, které se objevují u
dospívajících v adolescenci. Jsou jimi hledači vjemů (sensers) a cenzory (censors).
Hledači vjemů jsou orientováni na získávání nových zážitků, vyhledávají nové aktivity a
kontakty s lidmi.
Cenzoři se snaží svoji senzorickou zkušenost omezovat, a přitom vycházejí z norem svých
rodičů, mají omezenější kontakty s lidmi a odmítají názory a zkušenosti, které jejím přejatým