Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ostatních hledisek.
7
1.1 Emociální vývoj
Během školního období, již i na 1. stupni ZŠ, u dětí postupně poměrně znatelně narůstá
emociální vývoj a s ním také schopnost seberegulace. Podmínkou úspěšného vývoje zralého
školáka je schopnost na určitou dobu vzdát se uspokojení svých potřeb a zabývat se školními
povinnostmi. Dítě tedy již obvykle bývá schopno vlastní vůlí podle potřeby viditelně potlačit
nebo naopak vyjádřit své city, neboť v dané situaci již svým vlastním pocitům rozumí a zároveň
u lidí kolem sebe zohledňuje postoje, požadavky, případně jejich očekávání. Školním dětem tak
tato schopnost usnadňuje zvládnutí různých problémů, mluvíme o tzv. emoční kompetenci.
Tato kompetence právě také významným způsobem dokáže ovlivňovat při zvládání školních
nároků, např. školní prospěch. Avšak v průběhu období dospívání si dítě rovněž začíná
postupně uvědomovat, že ani sám sebe nemůže znát zcela úplně, a že tedy musí existovat nějaké
stránky osobnosti, které jsou neuvědomované (Langmeier a Krejčířová, 1998).
U dětí ve školním věku se časem velice zvyšuje schopnost emočního porozumění,
postupně dokáží chápat možné protichůdné (ambivalentní) prožitky. Zhruba kolem 10 let, tedy
v podstatě v rámci vyvrcholujícího středního školního věku, dítě již připouští, že je také možná
současná přítomnost více protichůdných emocí. Tato schopnost porozumění však podstatně
závisí jednak na kognitivní zralosti ve smyslu, že každou situaci je možné vnímat z více