Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tolik závislé na vlastních přáních a fantaziích. Pro dospívajícího je však zase často mnohem
důležitější přemýšlet a věnovat se tomu, co by mělo být správné.
Vágnerová (2000) považuje období pubescence, časově vymezené přibližně od 11 do
15 let, jako výrazně odlišnou část ve fází dospívání, oproti následujícímu období adolescence.
Jedná se o část přechodného období mezi dětstvím a dospělostí, kde dochází ke komplexní
proměně všech složek osobnosti dospívajícího.
Podle Eriksona (1994, in Langmeier a Krejčířová, 1998) se dané období vyznačuje hledáním
vlastní identity, bojem s nejistotou a pochybnostmi o sobě samém nebo o své pozici ve
společnosti, apod.
Období pubescence je rovněž považováno za významný biologický mezník. V poslední
době byla tato fáze vývoje výrazně posunuta do nižšího věku, což označujeme jako tzv.
sekulární akceleraci, což však pravděpodobně již dosáhlo svého vrcholu, neboť tento projev je
limitován geneticky. Nejdůležitější je zde především vyvodit celkový důsledek, a to, že veškeré
proměny, tedy nejen ty biologické, postupně u dítěte začínající dospívat vedou ke ztrátě
starých jistot a potřebě upevnění a ustálení se za nových podmínek. Potřeba jistota jistoty je
rovněž velmi úzce propojena s potřebou citové akceptace. Obecně jde pak vlastně o potřebu
přijatelné pozice ve světě. Hlavním cílem puberty je svým způsobem dosažení nové přijatelné
pozice, a tím potvrzení určité jistoty (Vágnerová, 2000).
Langmeier a Krejčířová (1998) vymezuje počátek období dospívání především prvními