Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1. Vývojové proměny dítěte na přechodu z prvního
na druhý stupeň ZŠ
Za dítě, které se ocitá v období na prvním stupni před přechodem na druhý stupeň ZŠ,
bychom mohli v podstatě považovat již žáka od 4. ročníku ZŠ, neboť například podle
Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), 2016, je právě
4. ročník ZŠ již považován za 2. období v souvislosti se vzdělávacím obsahem 1. stupně ZŠ.
Poněkud důležitější z hlediska problematiky pomezí přechodu mezi 1. a 2. stupněm ZŠ však
má větší význam za dítě před daným přechodem mezi stupni považovat spíše až žáka 5. ročníku
ZŠ. Žákem 4. ročníku ZŠ je ve vzdělávacím systému České republiky (ČR) považováno dítě za
běžných vývojových okolností ve věku 9 – 10 let, za žáka 5. ročníku ZŠ pak dítě ve věku
10 – 11 let. Přechodem žáka z 1. stupně na 2. stupeň ZŠ přitom ve vzdělávacím systému našeho
státu obvykle považujeme jeho přestup z 5. ročníku do 6. ročníku ZŠ, případně do 1. ročníku
osmiletého gymnázia. Primárně se však v průběhu své práce zabývám počátkem 2. stupně,
v podstatě, úžeji řečeno, především jeho 1. ročníkem, běžně však označovaném za 6. ročník
instituce základní škola (ZŠ), nikoliv tak gymnáziem či především jeho nižším stupněm, byť je
vzhledem ke věku žáků analogický s 2. stupněm ZŠ, kde však jde o množinu žáků vymezenou
již jakýmsi výběrovým řízením. Žákem 6. ročníku ZŠ pak máme v ČR na mysli dítě za běžných