Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.79 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1.  Vývojové proměny dítěte na přechodu z prvního  

na druhý stupeň ZŠ 

Za dítě, které se ocitá v období na prvním stupni před přechodem na druhý stupeň ZŠ, 

bychom  mohli  v podstatě  považovat  již  žáka  od  4.  ročníku  ZŠ,  neboť  například  podle 

Rámcového  vzdělávacího  programu  pro  základní  vzdělávání  (RVP  ZV),  2016,  je  právě 

4. ročník ZŠ již považován za 2. období v souvislosti se vzdělávacím obsahem 1. stupně ZŠ. 

Poněkud důležitější z hlediska problematiky pomezí přechodu mezi 1. a 2. stupněm ZŠ však 

má větší význam za dítě před daným přechodem mezi stupni považovat spíše až žáka 5. ročníku 

ZŠ. Žákem 4. ročníku ZŠ je ve vzdělávacím systému České republiky (ČR) považováno dítě za 

běžných  vývojových  okolností  ve  věku  9  –  10  let,  za  žáka  5.  ročníku  ZŠ  pak  dítě  ve  věku 

10 – 11 let. Přechodem žáka z 1. stupně na 2. stupeň ZŠ přitom ve vzdělávacím systému našeho 

státu obvykle považujeme jeho přestup z 5. ročníku do 6. ročníku ZŠ, případně do 1. ročníku 

osmiletého  gymnázia.  Primárně  se  však  v  průběhu  své  práce  zabývám  počátkem  2.  stupně, 

v podstatě, úžeji řečeno,  především jeho 1. ročníkem,  běžně však označovaném  za 6.  ročník 

instituce základní škola (ZŠ), nikoliv tak gymnáziem či především jeho nižším stupněm, byť je 

vzhledem ke věku žáků analogický s 2. stupněm ZŠ, kde však jde o množinu žáků vymezenou 

již jakýmsi výběrovým řízením. Žákem 6. ročníku ZŠ pak máme v ČR na mysli dítě za běžných 

Témata, do kterých materiál patří