Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
je to právě období, kdy dítě přechází na 2. stupeň základní školy a prochází proměnami nejen
sociálními, ale i biologickými. Dá se považovat za přípravu na dospívání. Starší školní věk pak
označuje jako pubescence a je charakterizován jako období navazující na střední školní věk do
ukončení základní školy, přibližně tedy do 15 let.
Matějček (1994) označuje střední školní věk jako jakousi fázi vyrovnanosti.
Erikson (1963, in Langmeier a Krejčířová, 1998) o tomto období pojednává jako o době citové
vyrovnanosti.
Freud (1991, in Langmeier a Krejčířová, 1998) nazývá tuto dobu jako fáze latence, což znamená
klidový stav či doba poklidu a pohody. Berou se zde však v potaz sociální tlaky ze strany školy,
případně vrstevnické skupiny. Vytváří se zde především základy budoucích proměn, byť
5
samotné toto období není považováno jako významný sociální ani biologický mezník. Svým
způsobem jde o fázi přípravy na následující vývojově dynamičtější období dospívání.
V rámci středního věku je dále dítě označováno jako realista, kdy jeho způsob
uvažování svědčí o vazbě na skutečnost. Dále je považováno jako extravertované a obrácené
ke světu, kdy reálné podněty mají vliv i na jeho prožívání. Mnohdy toto dítě pokládáme za
optimistu, neboť mívá tendence vysvětlovat si veškeré dění více pozitivním stylem (Vágnerová,
2000).
Obdobně také Langmeier a Krejčířová (1998) označují období mladšího školního věku,
který vymezují věkem od 6 – 7 let do 11 – 12 let, jako věk střízlivého realismu, kdy je školák
plně zaměřen na okolnosti, které skutečně jsou a jaké jsou. Na rozdíl od mladšího dítěte již není