Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
druhou stranu však zde nastupuje starší školní věk neboli puberta, což jde obvykle podle
mnohých autorů (např. také Langmeier a Krejčířová, 1998) o období vymezené věkem od
11 – 12 přibližně do 15 let.
Podle Mareše, Lacinové a Ježka (2011) je období dětí na přechodu stupňů základní školy
označováno jako raná adolescence (early adolescence), což podle tradiční české literatury
odpovídá označení puberta či pubescence.
Langmeier a Krejčířová (1998) toto období zahrnují jako část období dospívání, které
trvá v rozmezí 11 – 12 až 20 – 22 let. V rámci tohoto období dospívání udávají jeho členění na
dvě části, kde první je období pubescence zhruba od 11 do 15 let (kterou člení dále na fázi
prepuberty zhruba od 11 do 13 let a fázi vlastní puberty zhruba od 13 do 15 let), druhou je pak
období adolescence končící kolem 20 let. Velice obdobně termín dospívání používá i autor
Jedlička (2017).
Zabývat se dítětem právě ve věku 11 – 12 let je zajímavé rovnou ze dvou pohledů.
Člověk v tomto věku tedy obvykle zažívá nejen jeden přechod, ale přinejmenším dva.
Z hlediska pedagogiky je to onen přechod mezi stupni ZŠ, z hlediska vývojové psychologie se
jedná o přechod z mladšího či, možná spíše přesněji řečeno, středního školního věku ke
staršímu školnímu věku, jde o postupný nástup puberty.
Podle Vágnerové (2000), která vymezuje střední školní věk od 8 – 9 let do 11 – 12 let,