Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vývojových podmínek ve věku 11 – 12 let.
Vezmeme-li tedy v potaz děti ve věkovém rozmezí 9 – 12 let, spadá tento věkový
interval v rámci lidského života především do období mladšího školního věku, který je mnoha
autory (např. Čáp a Mareš, 2001; Langmeier a Krejčířová, 1998) vymezen věkem od 6 – 7 do
11 – 12 let. Podle Jedličky (2017) je však právě v podstatě totéž věkové rozmezí označováno
termínem střední dětství.
Podle jiných autorů (např. Vágnerová, 2000; Matějček, 1986) však věkové rozmezí 9 –
12 spadá především do tzv. středního školního věku, jenž bývá ohraničen od 8 – 9 let do
11 – 12 let, období od 6 – 7 do 8 – 9 let je pak označováno jako raný školní věk. Z praktického
hlediska v rámci mé diplomové práce má tak z tohoto hlediska pravděpodobně největší smysl
brát v potaz hlavně období vytýčené od 8 – 9 let do 11 – 12 let a označované jako střední školní
věk, byť se spíše často obecně mnozí autoři věnují celkové charakteristice mladšího školního
věku, vymezeném od 6 – 7 let do 11 – 12 let života dítěte. Rovněž by se toto celé období
4
školního věku dalo označit jako před pubertou nebo přesněji jako prepuberta či
prepubescence.
Období věku 11 – 12 let, jež právě typicky přísluší žákům 6. ročníku ZŠ, je však tedy
zároveň velmi významným mezníkem také z hlediska samotných fází lidského života, neboť
podle mnohých autorů zde jednak doznívá období mladšího nebo středního školního věku, na