Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v rámci rodinného zázemí, zejména pak u rodičů, ale také širší okolí, prostředí, v němž člověk
vyrůstá. Tyto myšlenky bych považoval rovněž za významná východiska ke zpracování své
diplomové práce.
Obsahově má diplomová práce zahrnuje dvě hlavní oddíly, teoretickou a výzkumnou
část. Teoretická část se nejdříve zaobírá problematikou vývojového období dítěte, které se ocitá
na přechodu druhého stupně ZŠ, vymezuje zde téma zátěže, jeho zvládání v souvislosti
s působícími faktory, jak protektivními, tak rizikovými, dále pojednává o významné roli
školského systému, v jehož rámci zde budou zcela nejvýznamnější právě okolnosti přechodu
z prvního na druhý stupeň ZŠ. Výzkumná část se pak věnuje zjišťování způsobů přechodů
z prvního na druhý stupeň v souvislosti s protektivními faktory na straně školy, především
třídních učitelů žáků 6. tříd, a na druhé straně v souvislosti s adaptačními mechanismy ze strany
žáků. Východisko těchto zjišťování bylo hledáno pomocí dvou metod, zejména na čtyřech
hlavních základních školách. První metodou byly rozhovory s třídními učiteli, díky kterým byly
zjišťovány způsoby přechodu jejich žáků z 1. na 2. stupeň ZŠ na příslušné škole, druhou
metodou bylo dotazníkové šetření, které bádalo nad samotnou problematikou, jaký byl přechod
z 1. na 2. stupeň ZŠ pro oslovené žáky v souvislosti právě s jejich adaptací na tuto skutečnost.
3
I. TEORETICKÁ ČÁST