Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a urychlenějším růstovým vývojem. U dívek končí nástupem první menstruace a prvotním
začátkem menstruačního cyklu (menarché), u chlapců je ukončena prvním uvolněním spermií
(noční poluce). Ve většině případů toto období trvá zhruba od 11 do 13 let, u chlapců však
zpravidla probíhá fyzický vývoj asi o 1 až 2 roky později.
Především právě mezi jedinci v období puberty jsou však značné individuální rozdíly, s nimiž
se opakovaně setkávají učitelé a psychologové, jež s pubescenty pracují. Například ve stejné
školní třídě bývají žáci nadprůměrně i podprůměrně tělesně vyspělí. Někteří pubescenti
dosahují etapy formálních operací a abstraktního myšlení, jiní se však stále nacházejí na úrovni
konkrétních operací, někteří se bouří proti rodičům nebo i proti všem autoritám dospělých, jiní
jsou již relativně klidnější a rozumnější, někteří jsou velice labilní, jiní již stabilnější, někteří se
dobře začleňují do skupiny vrstevníků, jiní jsou skupinou odmítáni, případně svým chováním
skupinu dráždí, někteří jsou členy velmi dobrého oddílu, jiní se připojili ke skupině starších
žáků, kteří tráví čas v hostincích, kouří, požívají alkohol a podobně. Někteří mají určité zájmy
a životní cíle, snaží se o jejich realizaci prostřednictvím učení, studiem, zájmovou činností,
snaží se o chování a jednání podle vnitřních principů, zatímco jiným tyto pozitivní znaky chybí.
Tyto odlišnosti však závisí na vzájemném působení mnoha podmínek. Vývoj totiž také často
bývá nerovnoměrný, a tedy vyspělost z jednoho hlediska nemusí souviset i s vyspělostí v rámci