Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
skleničky, čímž si ověříme, že zahrnují stále stejné množství) či vzájemné spojení různých
myšlenkových procesů ve stejné posloupnosti (uvědomování si vlivu výšky a šířky skleničky).
Avšak dostatečně správné pochopení zachovánínejen počtu, ale i hmoty, výšky, plochy
nevzniká najednou. A co se teprve týká pochopení například zachování objemu, hustoty,
11
přímočarého pohybu apod., je zde již pravděpodobně potřeba vývoje abstraktně logických
operací. Na této úrovni by mělo být dítě schopno řešit problémy ve formě jednotného systému
myšlenkových operací, což v rámci jeho poznávání dosahuje významného rozvoje (Langmeier
a Krejčířová, 1998).
Vágnerová (2000) obdobně uvádí a svým způsobem i potvrzuje, že v průběhu školního věku je
dítě schopné pochopit trvalost podstaty určitého objektu či množiny objektů, přestože se jejich
vnější vzhled mění, dítě si tedy v podstatě za určitých okolností uvědomuje nezávislost změny
zjevných znaků na změně podstaty. Konkrétní logické operace jsou tudíž charakteristické svou
schopností akceptovat proměnlivost jako základní vlastnost reality. Pokud dítě uvažuje na
základě tohoto principu, je schopno chápat stabilitu a kontinuitu světa, ve kterém žije.
V tomto období dítě rovněž také dokáže chápat zahrnutí (inkluzi) prvků do třídy, což znamená,
že je opravdu schopno odlišovat prvek a třídu. Na příkladu, máme-li 8 bonbónů žlutých a 4
hnědé a ptáme-li se, zda je více bonbónů žlutých nebo všech, dítě školního věku již rozpozná
rozdíl mezi prvkem (žlutý bonbón) a třídou (bonbóny) a pozná, že je více všech bonbónů