Zvládání zátěže při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ (Sikora, 2018)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
souvislostí a vztahů.
12
2. O něco méně se škola rozvíjí strategie uvažování, kdy se výuka zaměřuje také na schopnost
volit určitý způsob řešení problémů a používat určitá pravidla.
Podle Seiferta a Hoffnunga (1994, in Vágnerová, 2000) je možné u školáka pozorovat v rámci
jeho poznávacích strategií následující tři nové přístupy.
a) Školní děti se dokáží soustředit na detaily a na jejich vzájemné vztahy.
b) Školní děti dovedou potřebné informace opakovat.
c) Při řešení problémů školák využívá myšlenkové operace a hledá základní principy úlohy,
kterou má řešit.
Postupně si školní děti k dosažení určitého cíle osvojí různé strategie, které se také naučí
používat vhodnějším způsobem. V tomto věku lze vymezit především tři strategie učení.
1. Učení pokusem a omylem obvykle probíhající bez vedení jiné osoby, kdy děti přijdou na
vhodný způsob řešení náhodou a budou si jej pamatovat.
2. Logické odvození, usuzování na správné řešení na základě předchozí zkušenosti (tj. dedukce),
kdy dítě již dovede aplikovat určité řešení na problém, který má obdobný základní princip, jako
měla již známá situace.
3. Učení náhodou, přičemž dítě napodobuje řešení, které se osvědčilo jiným, a tedy ho přejímá
na základě pozitivního výsledku, kterého s takovým řešením v podobné situaci dosáhl jiný
člověk a používá ho na svůj problém.
V rámci školní práce můžeme poznamenat rozvoj určitého kognitivního stylu či
způsobu uvažování, kdy škola některé způsoby uvažování podporuje více a jiné méně či vůbec.